Hessel Hoekstra geeft "Bodies (2023) - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 19 Oktober 2023.
10
0

Bodies (2023) - Eerste aflevering

De bovennatuurlijke detectiveserie Bodies (2023) begint sfeervol en veelbelovend. Het presenteert een bizar mysterie dat erom smeekt om opgelost te worden.

Laat Stephen Graham (This is England) in een detectiveserie spelen en ik ben geïnteresseerd. Geef die detective een bovennatuurlijk randje en ik ben overtuigd. En dat deed de Netflix-serie Bodies (2023), gebaseerd op het gelijknamige stripboek van Si Spencer. In deze serie onderzoeken vier rechercheurs de moord op een man die naakt in een steegje in Londen is aangetroffen. Het probleem? Het lichaam en de vindplaats zijn identiek, maar de vier rechercheurs leven allemaal in een ander tijdperk.

De verschillende tijdperken zijn creatief in beeld gebracht

In de eerste aflevering zien we vooral hoe de detectives Hasan (Amaka Okafor, The Responder) uit 2023, Whiteman (Jacob Fortune-Lloyd, Wolf Hall) uit 1941 en Hillinghead (Kyle Soller, Poldark) uit 1890 het lichaam vinden en hoe zij hun moordonderzoek starten. Het zorgt voor een degelijke introductie van deze drie hoofdpersonen en hun leefwerelden. Met behulp van creatieve filmtechnieken worden parallellen de nodige parallellen getrokken tussen de drie.

De acteurs doen het prima, waarbij ik wel moet zeggen dat ik de acteurs die Hasan en Hillinghead spelen een stuk sterker vind dan Whiteman. Ook zijn hun verhaallijnen veel beter uit de verf gekomen dan die van Whiteman. Ik snap dat er een historische context geschetst moet worden om de leefwereld van de hoofdpersonen tot leven te wekken, maar persoonlijk vind ik het Victoriaanse tijdperk dan een stuk interessanter dan de Tweede Wereldoorlog. Wel zien zowel 1890 als 1941 er erg sfeervol uit.

Bodies presenteert een bizarre en intrigerende puzzel

De vierde detective, Maplewood (Shira Haas, Unorthodox) uit 2053, heeft nog niet heel bijzonders te doen gekregen, net als het personage van Stephen Graham. Ik verwacht wel meer van hen te zien in toekomstige afleveringen. Het unieke uitgangspunt van deze serie is interessant en vooral in de verhaallijn in 2023 worden er de nodige puzzelstukjes voor dit mysterie uitgestrooid die uitnodigen om door te kijken. Ook eindigt de eerste aflevering erg verrassend.

Met een origineel uitgangspunt, een intrigerend mysterie en een sfeervolle wereld begint Bodies (2023) veelbelovend. Ik ga zeker verder kijken en ik ben erg benieuwd naar de rest van het seizoen.
Volg Bodies (2023)
‘Know You Are Loved’