Hessel Hoekstra geeft "Bodies (2023) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 28 Oktober 2023.
14
0

Bodies (2023) - Seizoen 1

Bodies (2023) presenteert op vakkundige wijze een boeiend mysterie dat verschillende genres met elkaar verbindt.

Het uitgangspunt van Bodies (2023) is in één zin uit te leggen, maar tegelijkertijd bijzonder complex. In deze miniserie vinden vier rechercheurs uit verschillende tijdperken hetzelfde lichaam in hetzelfde steegje in Londen. Hoewel het voor de vier hoofdpersonen als een gewone moordzaak begint, is het voor de kijker duidelijk dat er meer speelt. Hoe kan hetzelfde lichaam vier keer bestaan in verschillende tijdperken? En hoe zijn de vier detectives met elkaar verbonden?

Wat duidelijk is, is dat deze zaak niet natuurlijk is, maar bovennatuurlijk. Bodies (2023) speelt met verschillende genres, waarvan detective en sciencefiction de meest zichtbare zijn. Aanvankelijk staan de vier verhaallijnen in 1890, 1941, 2023 en 2053 redelijk op zichzelf en elke verhaallijn speelt met andere thema’s. In 1941 speelt de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld een grote rol, en in 2053 is moderne technologie leidend. Het zijn relevante thema’s die goed aansluiten bij de tijdsgeest en de verhaallijn.

Bodies verweeft vier verhaallijnen naadloos met elkaar

Ook op het gebied van vormgeving probeert men de vier tijdperken duidelijk van elkaar te onderscheiden. Elk tijdperk gebruikt een ander kleurenpallet en weet elk op zijn eigen manier een grimmige sfeer neer te zetten. Het maakt de serie ook een stuk overzichtelijker omdat je in één opslag kunt zien in welk tijdperk we dit keer beland zijn en welke thema’s er daar spelen. Wel is het duidelijk dat dit zo gemaakt is om orde te scheppen in de wirwar van verhaallijnen en daardoor voelt het soms een beetje geforceerd aan.

Hoewel de vier verhaallijnen aanvankelijk gescheiden zijn, komen ze na een paar afleveringen langzaam maar zeker bij elkaar. Dit gebeurt op een heerlijk inventieve wijze. Wanneer een van de vier detectives een aanwijzing vindt waaruit blijkt dat er jaren geleden eenzelfde soort moordzaak is geweest, beginnen de puzzelstukjes op voortreffelijke wijze op hun plek te vallen. De constante onverwachte wendingen zorgen voor voldoende spanning. Tegen het einde van het seizoen wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit, en het mysterie, waar een hoop tijdreizen bij komt kijken, is een boeiende en complexe puzzel geworden.

Stephen Graham speelt een fantastische hoofdrol

Wat hier ook bij helpt is een getalenteerde cast. De vier detectives Albert Hillinghead (Kyle Soller, Poldark), Charles Whiteman (Jacob Fortune-Lloyd, The Great), Shahara Hasan (Amaka Okafor, The Responder) en Iris Maplewood worden allemaal door goede acteurs gespeeld. De grote attractie is echter Stephen Graham (Line of Duty). Graham speelt een mysterieus figuur die een grote rol speelt in de levens van alle vier de detectives, en dat doet hij met verve. We hebben Graham de laatste jaren in soortgelijke rollen gezien, en elke keer slaagt hij erin om alle aandacht naar zich toe te trekken met fantastisch acteerwerk. Hier is dat niet anders. Hij is mysterieus en dreigend, maar tegelijkertijd ook charmant.

Nu is Bodies (2023) een serie waarin tijdreizen een grote rol speelt en het mysterie rondom de lichamen is vakkundig in elkaar gezet en vormt een mooi en nauwsluitend geheel. Dit geheel moet echter op een bepaalde manier doorbroken worden, en daar neemt Bodies (2023) af en toe wat onlogische stappen. Ook werkt de serie toe naar een bepaalde conclusie, maar daardoor zitten er een aantal gaten in de logica rondom het tijdreizen. Desondanks is dit verhaal nog steeds erg sterk. Ook is het verhaal mooi afgerond en een tweede seizoen is wat mij betreft niet nodig.

Bodies (2023) is een uitermate boeiende en complexe serie waarin het detectivegenre hand in hand gaat met een tijdreismysterie. Het verhaal vertoont wat gaten, maar dat weegt niet op tegen de beklemmende sfeer en het sterke acteerwerk van onder meer Stephen Graham.
Volg Bodies (2023)
‘Know You Are Loved’
‘Know You Are Loved’