7
anonymous geeft "Borgen - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door anonymous op 28 februari 2013.
1
0

Borgen - Seizoen 2

Als ik je vertel dat er een serie is over de Deense politiek, die ook nog een razend populair is, denk je een van de volgende twee dingen: 1) Eh, wat? Of 2) Ja! Borgen! Dé award-winning Deense show van het moment is erg hot momenteel, maar waarom eigenlijk?

Borgen (vrij vertaald: kasteel) gaat dus over politiek in Denemarken. Brigitte Nyborg, gespeeld door Sidse Babett Knudse, is de eerste vrouwelijke premier van Denemarken. Vrij onverwachts is ze in het eerste seizoen premier geworden. Naast Brigitte zijn er belangrijke rollen weggelegd voor bijvoorbeeld Mikkael Brikjaer. Hij vertolkt de rol van Brigitte’s echtgenoot Philip Christensen. Een ander belangrijk personage is de spindoktor van Brigitte, Kasper Juul, die gespeeld wordt door Pilou Asbaek. De grote tegenspeelster van Brigitte in seizoen twee is Amir Dwian, leider van de “groenen”, gespeeld door Dar Salim (Games Of Thrones).

In het eerste seizoen hebben we kunnen zien hoe deze stap in haar carrière impact heeft gehad op haar privéleven, haar gezin, etcetera. De dingen die ze in het eerste seizoen doormaakt zijn al redelijk heftig. Maar in het tweede seizoen gaat het nog verder. De media legt een nog zwaardere druk op haar partij en coalitie. Ook worden er vuile politieke spelletjes worden gespeeld om haar het leven zuur te maken. Brigitte zal hier zelf ook in mee moeten draaien om te blijven zitten als premier. De focus ligt vooral op de strijd tussen de centraal-rechts liberale, conservatieve partij van Brigitte, versus de groenen, een soort socialistische volkspartij á la het SP.

Seizoen twee vervolgt het verhaal van seizoen een, en als serieliefhebber was ik benieuwd hoe deze serie zich zou ontwikkelen in het tweede seizoen. Het is net een tikkeltje scherper dan het vorige seizoen en de politieke keuzes van Brigitte worden ook zichtbaar in haar persoonlijke leven, onder andere in de hervorming van de gezondheidszorg. Dit maakt het allemaal net een tikkeltje realistischer, en je gaat je afvragen hoe mensen als Rutte hun keuzes in het persoonlijk leven merken.

Borgen heeft een sterk drama-element, en heeft een vrij uniek concept. In Amerika gaan ze beginnen aan de Amerikaanse versie van het stuk. Het leuke is ook dat de acteurs totaal onbekend zijn, dus je kan geen enkel vooroordeel hebben. Het is alleen wel een echte praatserie, en nog jong. De vraag is of het andere series als Mad Man en The Wire wel bij kan benen. Deze series hebben erg sterke hoofdpersonages, en ik vond dat een beetje tegenvallen in Borgen. Maar al met al, is het een erg leuk concept, met een meeslepend verhaal en ontwikkelingen. Je moet er alleen wel van houden. Zeven uit tien Kamerzetels.
Volg Borgen
Mother of the Sea
Mother of the Sea