9
Pascal Jans geeft "Bosch: Legacy - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Pascal Jans op 22 augustus 2024.
2
0

Bosch: Legacy - Seizoen 2

De door de wol geverfde rechercheur Harry Bosch is door de gebeurtenissen in de originele serie Bosch klaar met de wet- en regelgeving en de bureaucratie die zijn werk met zich meebrengt. Hij gaat verder als privédetective om de misdaad te bestrijden.

Ik heb de eer gehad om over de complete serie Bosch een recensie te schrijven. Voor degenen die het hebben gelezen viel het misschien niet op, maar ik kon mijn enthousiasme moeilijk onderdrukken. Ik heb Bosch een pareltje onder de misdaadseries genoemd en daar is geen woord aan gelogen. Ik was benieuwd of de spin-off serie Bosch: Legacy het niveau van de originele serie vast weet te houden. Na een geweldig eerste seizoen is ook het tweede seizoen om te smullen.

Bosch: Legacy
© Freevee

Bosch: Legacy gaat verder waar Bosch is geëindigd. Voormalig rechercheur Harry Bosch (Titus Welliver, Deadwood) begint aan een nieuwe fase als privédetective. Zijn dochter Maddie (Madison Lintz, The Walking Dead) probeert haar eigen carrière op te bouwen bij de politie. Ze wordt regelmatig geconfronteerd met het verleden van haar vader wat soms vergaande gevolgen kan hebben. De briljante strafpleiter Honey ‘Money’ Chandler (Mimi Rogers, Bosch) is ook van de partij. Met haar uitstekende kennis over het rechtssysteem roept ze de gevestigde orde ter verantwoording. Tot slot wordt Harry bijgestaan door Maurice 'Mo' Bassi (Stephen A. Chang). Hij is door zijn hack vaardigheden een uiterst waardevolle compagnon van Harry.

Na de gebeurtenissen aan het eind van het eerste seizoen begint dit seizoen met een race tegen de klok voor Harry om zijn dierbaren te beschermen. Maar er is ook een nieuwe zaak waarin Harry en Honey proberen te bewijzen dat de politie de verkeerde man heeft gearresteerd voor moord, terwijl een paar louche zedenpolitieagenten een hoge mate van interesse in de zaak tonen. Maddie kampt met de nasleep van haar traumatische ervaring en moet hier mee leren om te gaan voordat het haar carrière kan beïnvloeden.

Als je Bosch: Legacy volgt dan zit je gelijk weer in de sfeer die de originele serie ook zo goed maakte.

Het verloop van deze serie had prima in de originele serie gepast dus de spin-off voelt aan als een voortzetting van Bosch. De carrière switch naar privédetective brengt wel een leuke nieuwe dynamiek met zich mee. Harry brengt zichzelf nog steeds met enige regelmaat in de problemen door misdadigers te confronteren. Het verschil is dat hij niet meer om back-up van de politie kan vragen en bijvoorbeeld met de alarmlijn moet bellen. Daarnaast kan hij niet zomaar dossiers in zien van zaken waar hij aan werkt en moet hij soms creatief aan informatie komen met behulp van wat hack vaardigheden van Mo.

De chemie tussen de personages blijft ongekend goed. Het zorgt ervoor dat je als kijker echt meeleeft met de belevenissen van de personages. Titus Welliver is nog steeds geweldig als Harry Bosch. Hij blijft de perfecte mix van hardheid en menselijkheid vertolken. Ik vind het ook fijn om te zien dat het personage Mo in dit tweede seizoen zelf een verhaallijn krijgt. Hierdoor ontwikkelt hij zich ook meer tot een volwaardig personage en wordt hij niet alleen maar gezien als het hulpje van Harry.

Bosch: Legacy
© Freevee

Als je Bosch: Legacy volgt dan zit je gelijk weer in de sfeer die de originele serie ook zo goed maakte. Intrigerende misdaden waarbij je als kijker niet weet waar het naartoe gaat, genoeg ruimte voor karakterontwikkeling, leuke gastrollen die hun opwachting maken en de muziekkeuze die het plaatje helemaal afmaakt. Voor de liefhebbers van Bosch is het een feest der herkenning als Harry een beroep doet op oude bekende Jerry Edgar. Daarnaast komt het inmiddels gepensioneerde duo Crate en Barrel voorbij die met hun opmerkingen wederom een glimlach op je gezicht bezorgen.

Bosch: Legacy gaat verder waar Bosch mee is geëindigd. De serie brengt fascinerende moordzaken tot leven waarbij de verhaallijnen van een hoog niveau blijven. De makers verliezen daarbij karakterontwikkeling niet uit het oog. Hierdoor evenaart Bosch: Legacy zijn voorganger als pareltje onder de misdaadseries. Het derde seizoen komt dit jaar nog uit en ik kan niet wachten wat Harry Bosch nu weer voor ons in petto heeft.
Volg Bosch: Legacy
A Step Ahead
A Step Ahead