Ron Schoonwater geeft "Braqueurs: La série - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 november 2021.
3
0

Braqueurs: La série - Seizoen 1

Franse serie die in navolging van de film bruut geweld koppelt aan een spannend verhaal.

Dit vervolg op de Franse film Braqueurs staat gelukkig grotendeels op zichzelf. Daardoor is de televisieserie makkelijk te volgen zonder dat je de film gezien hebt. Er wordt af en toe wel verwezen naar het verleden, maar ook zonder de beelden gezien te hebben is het op hoofdlijnen duidelijk wat er gebeurd is in de film. De film is overigens tot 14 november 2021 nog te zien via Netflix, je kunt de film dan nog bekijken en heb je het totale plaatje compleet.

Het eerste deel van dit seizoen verloopt zoals je mag verwachten van een maffia misdaadserie.

De televisieserie borduurt voort op het oorspronkelijke verhaal. Onder leiding van Yanis Zeri (Sami Bouajila, Souviens-toi) opereert een militair opgeleide bende overvallers. Bij de start van dit seizoen laat men zien hoe goed geolied deze machine is. De zwakte van Braqueurs lijkt te zijn dat het gaat om een soort A-team. Niets lijkt de heren tegen te kunnen houden. De kracht van de serie is dat in het tweede deel van dit seizoen dit beeld compleet omslaat.

In dit seizoen komt de familie van Yanis onder vuur te liggen. Zijn nichtje Sofia (Nabiha Akkari, ZeroZeroZero) overvalt met haar vriendin Liana (Tracy Gotoas) een prostitutieloper voor snel wat geld. Daarbij stuit men op een tas vol met drugs. Wanneer het tweetal dit meeneemt komt hun leven in gevaar. Zozeer zelfs dat Yanis gedwongen is er zich mee te bemoeien.

[image-296142]

Het eerste deel van dit seizoen verloopt zoals je mag verwachten van een maffia misdaadserie. Geweld, achtervolgingen en gevaarlijke tegenstanders. Natuurlijk is er tegenslag voor Yanis en zijn familie. Daarnaast komen er regelmatig toevalligheden of dommigheden voor waarbij je jezelf als kijker afvraagt of dit nog realistisch is. Als je bijvoorbeeld ontvoert bent geweest en je bent met de dood bedreigt dan weet je toch dat je in gevaar bent. Dan ben je voorzichtig en alert in alles wat je doet. In Braqueurs is dat natuurlijk niet het geval. Misschien moeten we dit risicovolle gedrag verklaren uit het feit dat jongeren moeilijk de consequenties in kunnen schatten van hun eigen gedrag?

Niet alle hoofdpersonen gaan dit seizoen overleven.

Laten we aardig zijn voor deze serie, want het einde zorgt voor een aardige knaller. Zoals tegenwoordig wel vaker blijken hoofdrolspelers kwetsbaarder dan gedacht. Niet alle hoofdpersonen gaan dit seizoen overleven. Daarmee is het geweld niet alleen dodelijk voor de slechteriken, maar zeker ook voor degenen waarvan je het mogelijk niet verwacht. Wie, wat en hoe laat ik je zelf ontdekken als je Braqueurs gaat bekijken.

De serie als geheel wilde ik eigenlijk een zeven geven, maar dat brute einde zorgt ervoor dat Braqueurs een half puntje extra krijgt.
Volg Braqueurs: La série
Episode 6