anonymous geeft "Breaking Bad - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Breaking Bad - Seizoen 1

We weten het allemaal... De scheikundeleraar is een saai persoon en heeft een privé leven dat vaak net zo stoffig is als een boekenkast die al 20 jaar niet is afgenomen met een stofdoek. Ook Walter White (Bryan Cranston) past prima in deze typering, want zijn leven is nauwelijks enerverend te noemen en bestaat uit vaste patronen. Hij is getrouwd met Skyler (Anna Gutt) en heeft een zoon die een hersenverlamming heeft (Walter Junior, gespeeld door RJ Mitte). Het gezin White moet de eindjes aan elkaar knopen om rond te komen. Walter klust in het weekend wat bij in een wasstraat en Skyler heeft een handeltje op e-bay.

Het verhaal in Breaking Bad draait om Walter White die van de ene op de andere dag te horen krijgt dat hij terminale longkanker heeft. En daar heb je het dan maar mee te doen. Menig mens stort in, denkt direct aan zijn resterende tijd, behandelplannen, chemotherapie en voelt de grond onder zijn voeten wegzakken. Walter gaat er iets anders mee om dan menigeen; Hij vertelt niets tegen zijn gezin en hij neemt de - zacht gezegd - opvallende beslissing om zijn scheikundekennis te gebruiken om de drugshandel in te duiken. En dat alles na een dagje meedraaien bij de DEA met zijn zwager Hank, waar hij inzicht krijgt hoeveel geld er in die branche omgaat. Walter wil graag dat zijn gezin er warmpjes bijzit op het moment dat de hemelpoort voor hem openzwaait, zeker gezien het feit dat Skyler in verwachting is van een 2e kindje.

In de zoektocht naar een partner in crime stuit Walter op Jesse Pinkman (Aaron Paul), een voormalig leerling van Walter. Jesse kent redelijk de weg in het drugscircuit en Walter heeft de gave om Crystal Meth te maken. Er ontstaat een duo dat vol tegenstrijdigheden zit met komische taferelen door de onwetendheid van Walter in combinatie met de onkunde van Jesse. En ook al zijn de heren er soms niet blij mee; ze zijn op elkaar aangewezen en hebben de kans om een succesvolle operatie te runnen in deze keiharde wereld. Er ontstaat een dubbelleven waar het gezin White geen weet van heeft en Walter moet zich in allerlei bochten wringen om vooral maar niet die bekende aap uit de mouw te laten komen. Kortom je kijkt naar een serie die absoluut moeite waard is om te volgen!

Is er helemaal geen kritiek te leveren op Breaking Bad? Toch wel! Het eerste seizoen bevat slechts zeven afleveringen door de bekende writers block in Hollywood. Ik vind de serie ook wat traag op gang komen, maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat er ook een verhaal achter deze serie schuilt. Eenmaal op gang krijg je dat bekende 'nou nog eentje dan' gevoel dat iedere serie liefhebber wel kent. Ik ga in ieder geval binnenkort met veel plezier seizoen 2 van deze serie beginnen en heb het vooruitzicht dat ik nog een aantal seizoenen voor de boeg heb.
Volg Breaking Bad
Felina
Felina