Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 3
8.5
Nienke de Boode geeft Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 3 een 8.5.

Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 3

New York’s finest are back! En in het nieuwe seizoen laten ze weer precies zien waarom zij dan ook echt New York’s finest zijn. Met weer een nieuwe Halloween-aflevering (degenen die de rest van de serie gezien hebben, weten wel wat ik bedoel), nieuwe en oude relaties en zelfs een nieuwe detective op het bureau is dit seizoen er weer eentje waar Fox trots op mag zijn. Brooklyn Nine-Nine is een serie die je tijd naar mijn mening zeker waard is.

En dit seizoen begint ook gelijk interessant: Jake en Amy hebben iets! Eindelijk! En waar ik bang voor was, iets wat veel series hebben als twee hoofdpersonen dan eindelijk bij elkaar komen, gebeurde niet! Brooklyn Nine-Nine is nog steeds dezelfde leuke serie die het was. Het feit dat Amy en Jake dan nu een stel zijn, verandert niks aan de serie en ik vind dat toch wel een van de sterke punten van Brooklyn Nine-Nine. De schrijvers maken gewoon gebruik van de relatie om dezelfde leuke humor terug te brengen naar je scherm, maar met nieuwe grappen. Het wordt niet vervelend en de serie draait ook niet alleen maar om de relatie. Daardoor is het vooral een leuke verhaallijn die de serie beter maakt.

Ze laten je nog lachen in de laatste tien seconden van het seizoen

Naast deze verhaallijn is er de eeuwig durende strijd tussen Captain Holt en Wuntch. Aan het eind van het vorige seizoen was Holt gepromoveerd waardoor hij afscheid moest nemen van de squad. We volgen zowel Holt bij zijn nieuwe baan als de squad met hun nieuwe captain. Verder krijgt Boyles een nieuwe relatie, leren we de 9-8 kennen en keert The Pontiac Bandit terug. Ook leren we in verschillende afleveringen de leden van de squad beter kennen. Zo komen we bijvoorbeeld achter de reden voor Terry’s haat naar kittens of zien we waar Hitchcock en Scully goed in zijn (er blijken dingen te zijn waar ze goed in zijn). Meer naar het einde van het seizoen komt er een nieuw lid bij de squad (Detective Adrian Pimento, Jason Mantzoukas, The Dictator), wat weer voor vernieuwing in de serie zorgt. Het seizoen eindigt met een goede cliffhanger: spannend, maar natuurlijk ook erg grappig. Zo laten ze je nog lachen in de laatste tien seconden van het seizoen.

Brooklyn Nine-Nine
© NBC

De acteurs zijn ook dit seizoen weer geweldig. Samberg (Jake Peralta) is gegroeid in zijn rol ten opzichte van seizoen 1, waar hij ook al de slechtste niet was. De anderen zetten nog steeds goede staaltjes acteerwerk neer. Niet gek dus dat Braugher (Captain Holt) een prijs won voor best supporting actor bij de Critics’ Choice Television Awards (een van de recentere toevoegingen aan de lange lijst van nominaties en prijzen die de serie en haar acteurs al naar binnen hebben gesleept).

En zo blijft Brooklyn Nine-Nine dus een serie die je wil blijven kijken. De combinatie van nieuwe en oude grappen en nieuwe en oude personages houden de serie leuk. Ik vind het toch wel de beste comedy-serie van het moment en ben dan ook zeker van plan volgend seizoen weer te gaan kijken. Deze keer met al mijn huisgenoten, die ik per ongeluk ook allemaal fan heb gemaakt. Een dikke 8.5 voor dit seizoen. Hopelijk gaan ze zo door en houden ze de serie leuk. Zoals het nu gaat, lijkt me wel dat dit ze moet lukken.

Over de auter, Nienke de Boode

Nienke de Boode
Ooit begon ze met het kijken van NCIS, CSI en Bones, daarna is de liefde voor het kijken van series uitgegroeid tot wat het is vandaag, met tientallen series die gevolgd moeten worden. Nu kan je Nienke altijd midden in de nacht wakker maken voor een goede crime serie, maar ze is ook zeker niet de beroerste om eens wat nieuws uit te proberen. Komedie en fantasy doen het ook altijd goed bij haar. Sinds oktober 2014 schrijft ze ook voor MijnSerie om haar liefde voor series en schrijven te combineren.
Bekijk profiel van Nienke de Boode