5.5
Helgoned geeft "Castle - Seizoen 8" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 28 Mei 2016.
5
0

Castle - Seizoen 8

Het achtste seizoen van Castle is de serie fataal geworden. Eerst werd nog gespeculeerd dat de serie mogelijk verder zou gaan zonder het personage van Beckett, maar begin mei 2016 werd uiteindelijk aangekondigd dat dit het laatste seizoen zou worden. De kijkcijfers daalden al geruime tijd, met als dieptepunt half februari, ruim 4 miljoen kijkers. Zelfs de slotaflevering bracht de serie niet meer terug op de kijkcijfers van eerdere seizoenen. Een groot van de kijkers hebben de serie dus de rug toegekeerd, maar de vraag is of dat geheel terecht is.

[image-25137]
Schrijver Richard Castle en Kate Beckett zijn in het zevende seizoen met elkaar getrouwd. Dit seizoen is Beckett gepromoveerd tot kapitein van het twaalfde district van New York. Een oude vijand komt weer om de hoek kijken. De sluwe ex-senator Bracken zit dan wel achter slot en grendel, een mysterieus project van hem zorgt ervoor dat het leven van Beckett in gevaar is. Om Castle niet mee te sleuren in het gevaar, besluit Kate om Castle te verlaten.

In dit seizoen is er geen rol meer voor Penny Johnson Jerald als kapitein Victoria Gates. Daarmee is een belangrijke tegenstander van de relatie tussen Beckett en Castle verdwenen. Er zijn nieuwe rollen in een aantal afleveringen weggelegd voor Toks Olagundoye (The Neighbors) als veiligheidsspecialist Hayley Shipton en Sunkrish Bala (The Walking Dead) als computerexpert Vikram Singh. De overige bijrollen zijn de bekende gezichten bij de politie en de familie van Castle.

Castle
© ABC

Dit seizoen valt als een mengelmoesje of een bijeengeraapt stelletje afleveringen te bestempelen. Ik vond sommige afleveringen niets onderdoen voor de serie in haar glorietijd. Afleveringen als Much Ado about Murder en Dead Again kennen een plot met de nodige wendingen, kleurrijke verdachten en scherpe dialogen tussen de belangrijkste spelers. Daar staan dan afleveringen als The G.D.S. en Backstabber tegenover. Afleveringen waarin Beckett bijna geen rol speelt, er grote plotgaten zijn en veel oninteressante personages in optreden. De nieuwe rollen voegen helaas ook zeer weinig toe, vooral de ex-agente Hayley Sipton vond ik in de meeste afleveringen bijzonder irritant.

Castle was een onderhoudende en aantrekkelijke mix van politiedrama, comedy en romantiek, helaas liep de serie naar mijn mening één seizoen te lang door.

In de slotafleveringen moeten Castle en Beckett flink aan de bak om te ontsnappen aan moordenaars die het mysterieuze project van Bracken proberen te beschermen. De vraag is natuurlijk of beiden het er levend van afbrengen. Deze laatste aflevering bevat in ieder geval veel actie en alle open eindjes worden aan elkaar geknoopt. De laatste aflevering voelde voor mij toch niet geheel bevredigend. Het schijnt dat de makers meerdere eindes hebben gefilmd. Het definitieve einde van de laatste aflevering Crossfire is pas gekozen nadat duidelijk was dat de serie niet vernieuwd werd door het Amerikaanse ABC. Castle was een onderhoudende en aantrekkelijke mix van politiedrama, comedy en romantiek, helaas liep de serie naar mijn mening één seizoen te lang door.
Volg Castle
Crossfire
Crossfire