Geschreven door Sam Blaauboer op 17 februari 2023.
3
0

Chainsaw Man - Seizoen 1

Chainsaw Man is een Japanese anime gemaakt door Studio MAPPA en gebaseerd op de gelijknamige manga van Tatsuki Fujimoto.

Dromen van een goed, eenvoudig leven: één met heerlijk eten en een mooie vriendin aan zijn zijde.

Toen ik begon rond te kijken naar de beste animatieseries van vorig jaar, was Chainsaw Man één van die series die door veel mensen gehypet werd, maar ook een anime die de hype waar kon maken. Volgens het publiek althans. Reden genoeg voor mij om naar deze anime te kijken.

In Chainsaw Man volgen we Denji (Kikunosuke Toya), een tienerjongen wiens leven gevuld is met de overweldigende schulden van zijn nietsnut van een vader. Zijn enige compagnon is zijn duivel, Pochita, die hij al huisdier houdt. Want ja, de wereld wordt blijkbaar bewoond door zogenaamde duivels. Het enige wat Denji kan doen is dromen van een goed, eenvoudig leven: één met heerlijk eten en een mooie vriendin aan zijn zijde. Om dit te bereiken doden Denji en Pochita duivels voor geld, dat rechtstreeks naar de Yakuza gaat. Een daad van verraad door de Yakuza leidt tot Denji's brute, vroegtijdige dood, waardoor alle hoop dat hij ooit gelukkig zal zijn verloren gaat.

Pochita versmelt echter met Denji en geeft hem de krachten van de ‘Chainsaw devil’. Makima (Tomori Kusunoki, Yu-Gi-Oh! Sevens), de elite duiveljager van het Public Safety Bureau, neemt Denji in huis om over hem te waken en laat hem leven zolang hij haar bevelen opvolgt. Denji zet alles op alles en vecht uit alle macht om zijn naïeve dromen waar te maken.

Chainsaw Man
© TV Tokyo

Het verhaal van Chainsaw Man is niets revolutionairs. De anime komt neer op de typische troop van 'jongen met problemen krijgt monsterachtige of onmenselijke krachten'. Het is een wending die vaak voorkomt in anime. Vooral in het Shōnen genre. Toch zijn het de personages die er voor mij uitspringen. Hun motivaties en hun eigenaardigheden voegen iets toe aan het verhaal waardoor het over het algemeen toch uniek wordt.

Vooral Denji was als personage een verademing binnen dit specifieke genre. Zijn persoonlijkheid zou in geen enkele andere setting werken, maar in Chainsaw Man wel. Waar hoofdpersonen meestal vechten voor hun vrienden of familie, heeft Denji een heel ander motief. Hij is een man met een goed hart en een zeer twijfelachtig of ronduit vreemd motief, maar wel één dat zorgt voor komische opluchting als je van jeugdige comedy houdt.

Chainsaw Man
© TV Tokyo

De personages zijn haast gelaagd. Op het eerste gezicht zien we personages die ons, de kijker, verbaal informeren over hun motieven. Denji is daar het grootste voorbeeld van. Maar als we dieper kijken, zien we dat bijvoorbeeld Denji eigenlijk gezelschap en vriendschap zoekt. Door zijn acties keert hij toch weer terug naar die klassieke Shōnen-troop van vechten voor vrienden. Wat naar mijn mening een geweldige manier is om de troop eigen te maken.

Laten we eerlijk zijn, Chainsaw Man is geen anime voor wie kijkt voor de spectaculaire vechtscènes of de 'eye candy'.

Niet alleen Denji doet dit, ook zijn huisgenoten Aki (Shougo Sakata, My Hero Academia) en Power (Ai Fairouz, Tokyo Revengers) laten deze gelaagde persona's zien. Nu moet ik wel zeggen dat de anime de onderliggende motieven wel beter had kunnen laten zien.

Wat de anime ook beter had kunnen doen, was de animatie. Laten we eerlijk zijn, Chainsaw Man is geen anime voor wie kijkt voor de spectaculaire vechtscènes of de 'eye candy'. De actie is goed, maar stijgt niet boven de actie in andere anime's uit. De ondermaatse animatie is merkbaar, maar niet zodanig dat het de anime verpest.

Chainsaw Man weet de conventionele Shōnen tropes goed in te zetten en creëert een verhaal met vrij eigenaardige personages die eenvoudige motivaties lijken te hebben. Bij nadere beschouwing biedt Chainsaw Man een boeiend en duister verhaal dat echter nog wel ruimte biedt voor verbetering.
Volg Chainsaw Man
KATANA VS. CHAINSAW
KATANA VS. CHAINSAW