Helgoned geeft "Chicago Med - Seizoen 8 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 1 Maart 2024.
2
0

Chicago Med - Seizoen 8 (DVD)

Het achtste seizoen van Chicago Med biedt weer boeiende televisie van de routinier Dick Wolf.

Het zevende seizoen van Chicago Med eindigde met een grote cliffhanger, waarbij dokter Will Halstead (Nick Gehlfuss, Shameless) en dokter Dylan Scott (Guy Lockard, The Blacklist) door een aangestoken brand in een appartement vast kwamen te zitten. Die brand zal grote gevolgen voor één van hen hebben.

Het medische team krijgt in diverse afleveringen te maken met tekort aan medische hulpmiddelen. Ook is er een grote staking van het schoonmaakpersoneel, waardoor het in een aantal afleveringen improviseren geblazen is. Dokter Daniel Charles (Oliver Platt, Fargo) is als hoofd psychiatrie zoals gebruikelijk de rustige rots in de branding.

Er loopt een grote rode draad door dit seizoen.

Er loopt een grote rode draad door dit seizoen. Dat is namelijk de introductie van een grote technologische innovatie: Operatiekamer 2.0. Dat is een operatiekamer uitgerust met een vorm van artificiële intelligentie (A.I.) waarbij de artsen advies krijgen over de best mogelijke zorg voor de patiënten. Een deel van de artsen en de fabrikant hebben een rotsvast geloof in de technologie en de financiële opbrengsten, een ander deel staat sceptischer tegenover deze ontwikkeling.

Die rode draad zorgt naast discussie over de medische effectiviteit ervan, ook voor een aantal dilemma’s: gaat het ziekenhuis voor maximaal (financieel) rendement, of voor medisch rendement? Ik had verwacht dat het dilemma publiek versus privaat, of rijke versus minimaal verzekerde patiënten meer uitgewerkt zou worden in het tweede deel van het seizoen. In plaats daarvan kiezen de schrijvers voor een puur dramatische insteek van deze ontwikkeling.

Ondanks dat blijft de serie ook in dit achtste seizoen boeien. Dat betekent dat ook na 163 afleveringen de serie nog niet verveelt. Er zijn weer twee grote personele veranderingen dit seizoen. Het hoofd van de eerste hulp, dokter Ethan Choi (Brian Tee, Crash) trouwt en verlaat het Gaffney Chicago Medical Center. Aan het einde van het seizoen neemt nog een dokter afscheid en dat zal voor veel kijkers een grote schok zijn. Dat betekent dat het negende seizoen met nog meer spanning tegemoet kan worden gezien dan dit seizoen.

Chicago Med
© NBC

Dit achtste seizoen op DVD is helaas net als het vorige seizoen weer een kale uitgave van Universal.

Dit achtste seizoen op DVD is helaas net als het vorige seizoen weer een kale uitgave van Universal. Er waren geen crossover afleveringen, maar men heeft ook niets anders gevonden om toe te voegen. De 22 afleveringen bevinden zich op vijf schijfjes en zijn beschikbaar in de Engelse taal, en in Duits en Frans nagesynchroniseerde versie. Naast de Nederlandse ondertiteling zijn deze ook beschikbaar in het Engels, Duits en Frans. Deze ondertiteling is prima, helder en correct.

Het negende seizoen is half januari 2024 gestart in de Verenigde Staten en zal door de grote staking slechts 13 afleveringen gaan tellen. Het is nog niet bekend gemaakt wanneer Star Channel het negende seizoen in Nederland zal uitzenden.
Volg Chicago Med
I Think I Know You, but Do I Really?
I Think I Know You, but Do I Really?