6.5
Helgoned geeft "Chicago Fire - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 21 augustus 2014.
1
0

Chicago Fire - Seizoen 1

Amerikaanse televisieseries over de brandweer zijn van alle tijden. Er zijn er echter vreemd genoeg maar enkele succesvol geweest in de loop der jaren. Dat was in de jaren zeventig Emergency! over de brandweer in Los Angeles en meer recent de NBC serie Third Watch en de FX serie Rescue Me, beiden over de brandweer in New York na 11 september. Andere series zoals Firehouse, Code Red, L.A. Firefighters en Rescue 77 hielden het vaak nauwelijks één seizoen vol. Chicago Fire lijkt tot het rijtje successen te gaan behoren, in september 2014 start al weer het derde seizoen. De NBC serie Chicago Fire komt van de hand van producent Dick Wolf, de succesvolle maker van alle smaken van de televisieseries van Law & Order.

De serie kent grofweg zes belangrijkste personages en verder veel bij- en gastrollen. De leiding van het vijfentwintigste bataljon ligt bij Commandant William Boden (Eamonn Walker, Oz), hij is de onbetwiste leider en een vaderfiguur voor veel van de mannen en vrouwen. Onder hem vallen luitenant Matthew Casey (Jesse Spencer, House) en luitenant Kelly Severide (Taylor Kinney, The Vampire Diaries). Deze beide mannen hebben elkaar broodnodig in het werk en kennen een soms gezonde, maar soms ook ongezonde rivaliteit. Een voorbeeld van deze rivaliteit is dat jonge beginnende brandweerman Peter Mills (Charlie Barnett) eerst door Casey wordt opgeleid, maar later overstapt naar Severide als mentor. De vader van Peter Mills was ook brandweerman, maar overleed tijdens een grote brand onder onduidelijke omstandigheden.

De vrouwelijke inbreng wordt voornamelijk geleverd door de twee jonge dames van het ambulancepersoneel dat ook onder het bataljon valt. Dat zijn ten eerste de lesbische Elizabeth Shay (Lauren German, Hawaï Five O) die samenwoont met Severide. Ten tweede is dat de impulsieve Gabbie Dawson (Monica Raymond uit Lie to Me). Bij het redden van mensenlevens let zij niet op regeltjes en procedures. De twee vrouwen zijn goede vriendinnen en trekken ook privé veel met elkaar op.

Dit eerste seizoen zijn er naast veel regulier werk als branden, verkeersongelukken, schietpartijen en bijna-rampen ook een aantal verhaallijnen die het seizoen beslaan. Zo komt Casey in een hoogoplopend conflict met een agressieve corrupte agent als de dronken zoon van de agent een auto-ongeluk veroorzaakt, waardoor een jongeman verlamd raakt. Severide heeft een chronische schouderblessure, de pijn bestrijdt hij met illegale drugs. Ook is er natuurlijk liefdesdrama, valt Gabbie Dawson nu voor Peter Mills of voor Casey? Daarnaast is er het mysterie van de dood van de vader van Peter Mills, is commandant Boden daarbij betrokken? En wat weet de vader van Severide over de achtergrond van die zaak?

Een aflevering van Chicago Fire vliegt vaak in snel tempo voorbij. De actiescènes zijn goed geschoten. Vanaf de eerste aflevering zijn de gefilmde ongelukken en vuurzeeën zeer overtuigend. Daardoor blijf je geboeid kijken naar de afloop van de reddingsacties. Verder is de meerderheid van de brandweermannen en het ambulancepersoneel jong en aantrekkelijk. Daar staat tegenover dat je als kijker de dramatische ontwikkelingen vaak van mijlenver al ziet aankomen. De persoonlijke perikelen van de hoofdpersonen zijn voor mij niet verrassend en kennen ook weinig diepgang of ontwikkeling. De beknopte bijrollen veranderen daarin helaas ook weinig. De serie komt dus niet boven de middelmaat uit. Leuk om naar te kijken, maar geen noodzakelijk kijkvoer voor mij.

De Nederlandse kijkers hebben dit eerste seizoen op Fox en FOX Life kunnen volgen. Het is inmiddels ook op DVD verschenen. De Nederlandse uitgave bevat een tweetal extra’s. Bij vijftien van de 24 afleveringen zijn er korte filmpjes achter de schermen. Die filmpjes zijn op zich interessant, maar door de grote hoeveelheid verliezen ze naar verloop van tijd aan kracht. Als tweede zijn de podcasts van Otis opgenomen. Halverwege de serie begint brandweerman Otis Zvonecek (Yuri Sararov) om zijn ervaringen te delen met zijn volgers op internet. Een deel van die podcasts zijn op de DVD terug te vinden en leveren een meer vrolijke noot bij sommige dramatische gebeurtenissen.
Volg Chicago Fire
Never Say Goodbye
Never Say Goodbye