Class - Eerste twee afleveringen
8
Hessel Hoekstra geeft Class - Eerste twee afleveringen een 8.

Class - Eerste twee afleveringen

Het valt niet mee om scholier te zijn. Verliefdheid, huiswerk, voetbal, pestkoppen, en oh ja, buitenaardse wezens. Want dit is de Coal Hill Academy en overal in het gebouw zitten scheuren in tijd en ruimte. Gespuis uit alle uithoeken van het universum kan gemakkelijk binnendringen en vier leerlingen zien het als hun verantwoordelijkheid om dit tegen te houden.

Class is de eerste spin-off van Doctor Who sinds Torchwood en The Sarah Jane Adventures vijf jaar geleden van de buis verdwenen. De serie is geschreven door Patrick Ness (bekend van het verfilmde boek A Monster Calls) en speelt zich af op de Coal Hill Academy, die op verschillende momenten in Doctor Who opdook. De serie volgt vier leerlingen die met zowel alledaagse als buitenaardse problemen op hun school kampen. De eerste twee afleveringen van deze achtdelige serie gingen op 22 oktober dit jaar in première op BBC Three.

Ondanks de jonge doelgroep, heeft Class opmerkelijk volwassen toon

Opmerkelijk is de toon die Class neer probeert te zetten. Ondanks een wat jongere doelgroep, is het nou niet bepaald kindvriendelijk. Het is rauw, lichtelijk cynisch en heeft wel wat weg van series als Misfits en Skins. Zwaardere thema’s als seksualiteit, rouw en discriminatie worden absoluut niet geschuwd. Ook is het een stuk gewelddadiger dan Doctor Who. Waar al het bloed en geweld in de serie Torchwood (gericht op een volwassen publiek) vooral geforceerd overkomt, is dat hier absoluut niet zo.

De verhaallijn moet nog een beetje op gang komen. Vooral in de eerste aflevering is alles nog erg chaotisch. Het plot zit overvol, het tempo ligt net iets te hoog en bepaalde elementen zijn niet bepaald logisch. Ook is de toon nogal uit balans. De serie weet nog niet precies wat het wil zijn. Hebben we humor? Zo ja, wat voor humor? Of toch niet? Willen we het drama zwaar of luchtig maken? Tijdens de tweede aflevering is de toon al wat meer gebalanceerd en zijn de scènes beter gedoseerd.

Class geniet een jonge, getalenteerde cast, bestaande uit April (Sophie Hopkins), Ram (Fady Elsayed), Charlie (Greg Austin) en Tanya (Vivian Oparah). Vooral April en Ram springen er in deze eerste twee afleveringen bovenuit. Van Tanya hebben we tot nu toe nog weinig opvallends gezien, maar dat kan nog gaan veranderen. De rollenverdeling lijkt cliché te beginnen (de pestkop, de nieuweling, de slimmerik en de leider), maar het inventieve script van Ness schudt de kaarten al vroeg in de serie opnieuw en dat zorgt voor een interessante dynamiek tussen de vier. Het viertal wordt bijgestaan door de heerlijk sarcastische natuurkundedocent Miss Quill (Katherine Kelly, Mr. Selfridge).

Class heeft wat kleine opstartproblemen, maar begint sterk

Het sfeertje dat ervoor zorgt dat Doctor Who zo’n fijne serie is, is ook in Class volop aanwezig. Het voelt vanaf het begin al aan als integraal deel van het Doctor Who-universum. Tijdens aflevering één leunt Class nog zwaar op haar moederserie (o.a. door de gastrol van Peter Capaldi), maar tijdens de tweede aflevering bewijst Class ook goed op haar eigen benen te kunnen staan.

Ondanks een paar kleine opstartproblemen begint Class goed. Er zijn nog genoeg doorgroeimogelijkheden voor deze serie. De cast is getalenteerd, de verhaallijn toont potentie, en de unieke toon kan een nieuwe doelgroep aanspreken. Patrick Ness, die nog nooit eerder met Doctor Who bezig is geweest, bewijst zich meer dan voldoende met deze serie. Laat de rest van het seizoen maar komen!

Over de auter, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra