Thomas ten Veldhuijs geeft "Cobra Kai - Seizoen 6 deel 1" een 7.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 8 augustus 2024.
4
0

Cobra Kai - Seizoen 6 deel 1

Cobra Kai is erg vermakelijk en voor de nostalgie al leuk om te kijken, zeker wanneer je vroeger de Karate Kid films hebt gezien. Voor het verhaal moet je niet kijken want dat is er eigenlijk niet.

Toen How I Met Your Mother werd uitgezonden had niemand gedacht dat de opmerking van Barney (Neil Patrick Harris, How I Met Your Mother) dat William Zabka de echte Karate Kid was, zou leiden tot een vervolg op de oude Karate Kid films. En dat dit vervolg zes seizoenen zou duren had waarschijnlijk helemaal niemand gedacht. Cobra Kai gaat dus over de oorspronkelijke aardsrivaal van Daniel Larusso (Ralph Macchio, The Deuce) Johnny Lawrence (William Zabka, How I Met Your Mother) die weer de karateschool Cobra Kai waar hij vroeger bij was aangesloten nieuw leven wil inblazen. Dat was de insteek bij de start van Cobra Kai. In het zesde seizoen zijn Daniel en Johnny geen rivalen meer en hebben ze in de tussentijd samen de slechteriken van de oude films die hun rentree hadden gemaakt, weer verslagen.

Uiteraard zitten Johnny en Daniel niet altijd op een lijn en dat is ook een groot deel van het vermaak in de serie. Bij Cobra Kai, net als de Karate Kid, draait het voor het grootste deel om de jeugd die karate ontdekt en natuurlijk rivaliteit. Combineer dit met muziek van de 80’s, veel bekende gezichten en een herkenbaar verhaal wat bij elkaar genomen zorgt voor een enorme dosis van nostalgie. Zeker aangezien de kern van de oude films praktisch wordt gekopieerd.

Cobra Kai
© YouTube

Doordat Johnny en Daniel geen rivalen meer zijn, is er wel wat van de magie verdwenen van de serie, maar toch blijft het erg vermakelijk. De slechteriken uit de oude films zijn inmiddels allemaal voorbijgekomen, oude locaties zijn bezocht en veel iconische gebeurtenissen uit de films staan weer centraal in Cobra Kai, zoals de All Valley Karate Tournament. Soms zorgen de voorgaande punten wel voor wat absurde situaties. Is het bijvoorbeeld geloofwaardig dat John Kreese (Martin Kove, Diagnosis Murder), de oude mentor van Johnny die tegen de 80 jaar oud is, nog steeds een snelle en sterke karatemeester is? Dat is misschien wel de grootste tip bij het kijken van Cobra Kai, neem het niet te serieus en geniet van de nostalgie.

Het zesde seizoen bestaat uit vijftien afleveringen waarvan momenteel alleen de eerste vijf zijn uitgebracht. De tweede vijf afleveringen komen in november uit en de laatste vijf afleveringen komen waarschijnlijk uit ergens in 2025. Het zesde seizoen draait allemaal om het Sekai Taikai toernooi, een internationaal karatetoernooi waar de beste van de wereld tegen elkaar gaan strijden. Het wordt gepresenteerd alsof dit de grootste uitdaging ooit gaat worden, waarmee de serie dus onvermijdelijk op een hoogtepunt zal eindigen.

neem het niet te serieus en geniet van de nostalgie

Het eerste deel van seizoen zes gaat voornamelijk om de voorbereidingen voor het toernooi en de selectie van de kandidaten. Kanshebbers om geselecteerd te worden zijn, hoe kan het natuurlijk ook anders, Robby Keene (Tanner Buchanan, Designated Survivor) de zoon van Johnny en Sam LaRusso (Mary Mouser, Body of Proof), de dochter van Daniel. Er wordt dus veel getraind en vaardigheden getest, maar niet alles is zo oppervlakkig. Ook moeten er in de nasleep van het voorgaande explosieve seizoen veel worden goedgepraat en verzoend en is er wel ruimte voor wat drama.

Cobra Kai
© YouTube

Kortom: een vermakelijke serie met een niet al te serieus verhaal, veel herkenbare plots, bekende gezichten, en een klein vleugje drama, maar toch een serie die ik zeker ga afkijken. Hopelijk komt er nog iets van een gastrolletje voor Neil Patrick Harris ergens in seizoen zes om de serie op een komische noot af te ronde.

Op basis van het voorgaande krijgt het eerste deel van seizoen zes van Cobra Kai een welverdiende 7.
Volg Cobra Kai
Best of the Best