Conspiracy of Silence - Seizoen 1 (DVD)
7
Anonymous geeft Conspiracy of Silence - Seizoen 1 (DVD) een 7.

Conspiracy of Silence - Seizoen 1 (DVD)

Scandinavisch en thriller; een combinatie waar ik fan van ben. Conspiracy of Silence wilde ik dus zien. Robert Kastell (Jens Hultén, Hassel) keert na dertig jaar terug naar Zweden. Als ex-wapenhandelaar leefde hij ondergedoken, maar nu zint hij op wraak. Hij gaat op zoek naar Anders Speths (Henrik Mestad, Occupied), de man voor wie hij indertijd werkte.

Als Scandinavische serie-fan, begin ik ondertussen de Scandinavische gezichten te kennen. Het woord Scandinavisch kies ik bewust. Want het is me daar toch een allegaartje aan topreeksen. En topacteurs. Waar Henrik Mestad nog een prachtige prestatie neerzette in het Noorse Occupied, doet hij dat nu minstens zo goed in deze Zweedse serie. Die man acteert niet alleen sterk, maar is ook nog een polyglot. In Conspiracy of Silence doet hij het trouwens ook in het Engels. Al heeft Mestad weinig taal nodig om te acteren. Zijn stalen blik doet wonderen.

Over een stalen blik en taal gesproken, de Nederlandse actrice Halina Reijn (Familie Kruys) heeft een hoofdrol in deze serie en ze doet dat goed. Alleen jammer dat de makers alle soorten Nederlands als hetzelfde zien. Reijn woont in de serie in Brussel, maar spreekt zo ‘Hollands’ als wat. Ach ja, wij scheren alle Scandinavische series ook over dezelfde kam. En een Nederlandse kan natuurlijk perfect in Brussel wonen.

Dat detail terzijde, mag Conspiracy of Silence er zeker zijn. Al werden mijn (te?) hoge verwachtingen niet helemaal ingelost. Het ritme van de serie is behoorlijk traag. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang er voldoende wendingen plaatsvinden waardoor er toch vaart in het verhaal komt te zitten. Dat mist deze serie een beetje; althans voor een Scandinavische serie waar we veel meer gewoon van zijn. Vooral compleet onvoorspelbare wendingen miste ik. Je zag heel wat zaken zo aankomen en dat is jammer.

Filmisch is er weinig op aan te merken. Conspiracy of Silence behaalt het Scandinavische niveau op dat vlak zonder probleem. Het mooie aan deze series is de ‘echtheid’ van de personages. Ook op uiterlijk vlak. Geen perfecte lichamen, plastieken kaken of modieuze modellen. Ik hou ervan. Ook de locaties zijn gewoon echt uit het leven gegrepen.

Kortom, hou je van wat spanning en van de Scandinavische kwaliteit? Dan moet je zeker kijken. Maar als je, net als ik, een erg grote ‘Scandi-fan’ bent en je ‘Scandi-lat’ erg hoog hebt gelegd omdat ze daar in het Noorden al oneindig veel kwaliteit hebben afgeleverd, dan word je misschien een beetje teleurgesteld. Maar ondertussen heb je wel kunnen genieten van Mestad en Reijn als ijskoude polyglotten.

Over de auteur, Anonymous