Ron Schoonwater geeft "Crime - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 april 2024.
4
0

Crime - Seizoen 2

Helaas gaat Crime zover dat het aanvoelt als een rariteitenkabinet.

Elk personage lijkt een trauma of geheim te hebben. Een agent in de hoofdrol met een zwaar gemoed is schijnbaar niet meer genoeg. Het is een beetje overkill. Jammer, want het verhaal maakt indruk. Zeker als de laatste aflevering loopt, word je verrast door de uitgekiende opbouw van dit seizoen. Het bekijken van Crime geeft daarmee een dubbel gevoel. Het donkere karakter van de serie lijdt onder de overdaad aan trauma's en ander ongemak.

Crime
© BritBox

Die wetenschap is helemaal jammer als je ziet met welke kwaliteit de acteurs hun rol neerzetten. Dougray Scott (Vigil) zet een overtuigende huilende en zwaar op de hand zijnde rechercheur Ray Lennox neer. Zijn broeierige relatie met vrouwen en met zijn psychologe Sally Hart (Laura Fraser, Traces) in het bijzonder zorgen voor spanning. Joanna Vanderham (The Paradise) lijkt in haar rol van Amanda Drummond in eerste instantie een koele kikker maar heeft een driedubbele laag daaronder. David Elliot (Vigil) zet als Tommy Stark een typische asociale klootzak neer met een klein hartje en een zeer grote mond. Zo kan ik de hele cast wel noemen en roemen over hun prestatie.

Crime kent in de zeer mooie en historische stad Edinburgh een gepast decor.

Het hoofdverhaal over het onderzoek naar de brute moorden wordt door al die persoonlijke sores een beetje ondergesneeuwd. Het moet wel gezegd worden dat de verschillende verhaallijnen in de laatste aflevering uitgekiend bij elkaar komen. Het blijft lang onzeker wat er nu ten grondslag ligt aan de haat tegen degenen die een voor een vermoord worden. De dader maakt er zoveel werk van dat het duidelijk is dat er een connectie moet zijn tussen de verschillende slachtoffers. Net zoals in andere misdaadseries ontstaat er een band tussen Ray en de dader. Op het einde zal blijken dat die relatie compleet anders is dan gedacht.

Crime
© BritBox

Crime kent in de zeer mooie en historische stad Edinburgh een gepast decor. De geschoten beelden zijn over het algemeen net zo mistroostig gefilmd als het verhaal. De combinatie van donker met die historische achtergrond werkt fantastisch. De Schots Engelssprekende hoofdrolspelers maken dat Crime een authentieke sfeer kent. Wat dat betreft past alles perfect. Alleen dus jammer dat de makers iets teveel doorgeschoten zijn met al die persoonlijke trauma's en geheimen. Als dat iets minder de nadruk had gekregen, was het verhaal over de moorden waarschijnlijk indrukwekkender geweest. Aan de andere kant moet ik ook erkennen dat die persoonlijke achtergrond van een aantal belangrijke karakters juist de toon zet voor die indrukwekkende finale.
Volg Crime
Episode 6
Episode 6