Hessel Hoekstra geeft "Criminal Record - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 30 Maart 2024.
8
0

Criminal Record - Seizoen 1

Ook bij Apple TV+ weten ze hoe ze een goede Britse misdaadserie kunnen maken. Daar is Criminal Record het bewijs van.

In 2009 hadden Cush Jumbo (The Good Fight) en Peter Capaldi (Doctor Who) allebei een bijrol in het derde seizoen van Torchwood. Jumbo speelde een jonge overheidsambtenaar, terwijl Capaldi een doorgewinterde veteraan op datzelfde departement speelde. Jumbo’s personage vertrouwde Capaldi’s personage niet en probeerde tegen hem in te gaan, maar kreeg weinig bijval van haar collega’s. Vijften jaar later, in Criminal Record, spelen deze twee acteurs wederom twee personages die op een gelijksoortige manier met elkaar in conflict raken.

Jumbo speelt June Lenker, een detective die een melding krijgt van een vrouw die door haar partner wordt bedreigd. Volgens deze vrouw is haar partner verantwoordelijk voor een moord die twaalf jaar geleden plaatsvond. Destijds was er al iemand voor opgepakt. Lenker probeert de oude zaak te heropenen, maar wordt van bovenaf tegengewerkt. Vooral Daniel Hegarty (Capaldi), een hooggeplaatste detective die twaalf jaar geleden verantwoordelijk was voor het moordonderzoek, lijkt niet blij te zijn en probeert met alle macht om de zaak gesloten te houden.

De sterke cast wordt geleid door Cush Jumbo en Peter Capaldi

De afgelopen jaren heeft Capaldi meerdere keren de rol van intimiderende man op leeftijd op zich genomen en hier doet hij het nog eens dunnetjes over. Hij straalt gewoon macht uit en met één blik kan hij duidelijk maken wie hier nou eigenlijk de baas is. Ook Jumbo is niet op haar mondje gevallen. In onder meer Torchwood en The Good Fight heeft zij bewezen dat zij personages kan neerzetten die nergens voor terugdeinzen, en ook hier is dat duidelijk zichtbaar. De onderhuidse machtsstrijd die tussen Lenker en Hagerty plaatsvindt terwijl de twee schoorvoetend samenwerken is het hoogtepunt van Criminal Record. Ook andere acteurs zoals Shaun Dooley (Misfits), Zoë Wanamaker (Britannia) en Tom Moutchi (Famalam) zijn goede toevoegingen aan de cast.

Hoewel Hagerty duidelijk het profiel van een schurk heeft, kun je je afvragen in hoeverre hij in zijn eentje verantwoordelijk is voor de arrestatie twaalf jaar geleden en de daaropvolgende doofpotaffaire. Net als meer recente politieseries als Blue Lights en Line of Duty werpen de schrijvers een kritische blik op hoe het politieapparaat tegenwoordig te werk gaat. Het systeem vertoont gebreken en Criminal Record laat zien dat Hegarty en Lenker ook slechts onderdeel zijn van dit systeem. Dit komt bijvoorbeeld sterk naar voren in een scène waarbij Hegarty met een verdachte over het vaderschap praat. Deze twee mannen zijn in wezen niet zo verschillend, maar door verschillende levenskeuzes staan ze mijlenver uit elkaar.

De verhaallijn is sterk, maar soms wat voorspelbaar

Het verhaal is een mooi sluitend geheel en zit goed in elkaar. Perfect is de serie niet helemaal. Ondanks het sterke acteerwerk en de interessante morele kwesties, komt de serie vrij traag op gang. Soms kabbelt een serie op een goede manier voort, maar bij Criminal Record is dat niet altijd het geval, en dat is jammer. Maar zodra het verhaal een beetje op gang is gekomen, neemt de spanning ook toe. Toch beweegt deze serie zich zelden buiten de gebaande paden. Zodra eenmaal duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit, valt redelijk te voorspellen hoe het verhaal afloopt. Het einde is spannend genoeg, maar van een serie met deze ambitie had ik wel wat meer verwacht.

Criminal Record is een boeiende misdaadserie die laat zien dat je niet alleen naar de BBC hoeft te zappen als je goede Britse misdaadseries wil zien; ook bij Apple TV+ weten ze inmiddels hoe je dat doet. Ondanks wat gebreken blinkt Criminal Record uit in het tonen van maatschappelijk relevante thema’s en zien we fantastisch acteerwerk van onder meer Peter Capaldi en Cush Jumbo. Hoewel het eerste seizoen redelijk afgerond is, zou een eventueel vervolg absoluut niet misstaan.
Volg Criminal Record
Carla
Carla