8.5
Helgoned geeft "Criminal Minds - Seizoen 10" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 8 juni 2015.
0
0

Criminal Minds - Seizoen 10

Het tiende seizoen van Criminal Minds betekende weer een nieuw gezicht. Speciaal agente Kate Callahan (Jennifer Love Hewitt, Ghost Whisperer) komt het team versterken na het vertrek van Alex Blake. Kate is een voormalige FBI-agente, die gespecialiseerd was in undercover werk. Zij en haar man Chris voeden haar dertienjarige nichtje Meg op. Toen Meg jong was zijn haar ouders overleden bij een vliegtuigongeluk. Net als veel ouders hebben ook Kate en Chris hun handen vol aan deze puber. In Nederland zijn de afleveringen van dit tiende seizoen steeds vlak na de uitzending in Amerika te zien geweest.

Het is de makers van Criminal Minds weer gelukt om originele verhalen te koppelen aan de ontwikkeling van de hoofdrolspelers. De afleveringen zijn prima verzorgd, afwisselend en stuk voor stuk sterk geschreven. In de eerste seizoenshelft valt de aflevering ‘The Forever People’ op waarin agent J.J. achtervolgd wordt door een ‘unsub’ uit een eerdere zaak. Een aflevering waarin duidelijk wordt dat een afgesloten zaak de agenten nog lang kan achtervolgen. De tweede seizoenshelft is daarbij (nog) sterker dan de eerste helft. Zo komt het team in ‘Nelson’s Sparrow’ weer emotioneel in aanraking met oud teamlid Gideon. In ‘A Place at the Table’ speelt Edward Asner (Lou Grant) een mooie gastrol als de schoonvader van Hotch en komen we erachter waarom hij Hotch haat. In ‘Mr. Scratch’ gaat het team achter een wiskundig genie aan, waarvan het lijkt alsof deze de bizarre gave heeft om in het brein van zijn slachtoffers te kruipen. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, is het de vraag of er wel iemand is die veilig is voor dit misdadig genie.

Er is ook weer ruimte gemaakt om een nieuwe spin-off te testen. Nadat Criminal Minds: Suspect Behavior na een half seizoen werd stopgezet, is het nu tijd voor Criminal Minds: Beyond Borders. In één van de laatste afleveringen van dit seizoen moet het team een aantal grensoverschrijdende misdaden oplossen. Het team van Gibbs roept de hulp in van een gespecialiseerd team onder leiding van Jack Garnett (Gary Sinise, CSI: NY). Zijn team bestaat uit juridisch expert Lily Lambert (Anna Gunn uit Breaking Bad), informatietechnoloog Russ Montgomery (Tyler James Williams, The Walking Dead) en een agent voor het harde actiewerk Matthew Simmons (Daniel Henney, Three Rivers). De aflevering kent bekende acteurs, een sterk verhaal en is een prima opstap voor de nieuwe serie. CBS heeft inmiddels al afleveringen voor het volgende televisieseizoen besteld.

Er is geen echt grote cliffhanger dit seizoen. Wat wel nieuw is, is dat gedurende het seizoen in een aantal afleveringen kleine aanknopingspunten voor de slotaflevering worden gegeven. In de laatste aflevering ‘The Hunt’ gaat het team op zoek naar een geheim netwerk waarin ontvoerde kinderen bij opbod worden verkocht aan sadisten en moordenaars. Een bijzonder naargeestige aflevering, maar in het huidige internettijdperk erg relevant en geloofwaardig. Daarbij komt de zaak wel erg dichtbij de persoonlijke levenssfeer van de agenten. Aan het einde wordt duidelijk dat het team hoogstwaarschijnlijk ook weer gaat veranderen. Ik vond de aflevering in ieder geval een sterk slot van een prima tiende seizoen.
Volg Criminal Minds
Stars & Stripes
Stars & Stripes