8
Helgoned geeft "Criminal Minds - Seizoen 11" een 8.
Geschreven door Helgoned op 10 juni 2016.
4
0

Criminal Minds - Seizoen 11

Er zijn weer de nodige personele wijzigingen in dit elfde seizoen van Criminal Minds. Kate Callahan (Jennifer Love Hewitt) diende haar ontslag in aan het einde van het vorige seizoen. Dokter Tara Lewis (Aisha Tyler, Archer) is een nieuw lid van het team, zij is forensisch psycholoog, gespecialiseerd in het bestuderen van psychopaten. Verder keert Emily Prentiss terug voor één aflevering en neemt nog een prominent lid van het team ontslag in dit seizoen. De vraag is natuurlijk of dit ook van invloed is op de kwaliteit van de serie.

[image-64447]
Er zijn meerdere verhaallijnen rond de belangrijkste personages van de Behavioral Analysis Unit (BAU) die dit seizoen een belangrijke rol spelen. Zo is Jennifer JJ Jareau (A.J. Cook) weer moeder geworden en stort Derek Morgan (Shemar Moore, The Young and the Restless) zich in een serieuze relatie. David Rossi (Joe Mantegna) heeft heel wat te kampen met zijn eigengereide dochter en één van zijn ex-vrouwen. Spencer Reid moet emotioneel zwaar aan de bak met zijn dementerende moeder. Dat biedt mooie kleuring aan het team en aan de verschillende zaken waar zij mee te maken krijgen.

[image-6591]
Uiteraard zijn er weer diverse gruwelijke seriemoorden waarvoor de speciale eenheid van de FBI wordt ingeroepen. Naast de seriemoorden van de week stuiten ze bij toeval op een geheim netwerk van huurmoordenaars die via het darknet contact met elkaar hebben. In diverse afleveringen komen ze steeds een stukje dichter bij het oprollen van dit netwerk, maar niet zonder grote risico’s voor de individuele leden van het team.

Dit seizoen kent een paar ijzersterke afleveringen. De meest opvallende vond ik de aflevering “Entropy”, waarin Spencer Reid een kat en muis spel speelt met een aantrekkelijke vrouwelijke huurmoordenaar uit het geheime netwerk. Beide tegenstanders fileren elkaar verbaal tot op het bot en de balans van dit psychologisch spel verandert constant. Het is een perfect voorbeeld van de veelzijdigheid van de serie, waarin ook met weinig actie zeer veel dreiging kan worden gecreëerd.

Uiteraard blijft de nadruk van de meeste afleveringen liggen op de spanning die ontstaat uit de vraag of het team de slachtoffers weet te redden uit de handen van de meestal genadeloze sadistische moordenaars. De belangrijkste schrijfster van de serie (Erica Messer) weet ook dit jaar de meest bizarre zaken en veelzijdige misdadigers op te tekenen.

Er zijn slechts enkele matige afleveringen bij, waarin ik het verhaal te vergezocht of minder goed uitgewerkt vond. Zo is er de aflevering van het bloeddorstige bloemenmeisje in “Till Death Do us Part”, die een erg dun plot kende. Daar staan dan weer mooie gastrollen tegenover dit keer, Danny Glover (Lethal Weapon) keert terug in een flashback als de vader van Derek Morgan. Verder komen we ook bekende televisiegezichten als Aubrey Plaza (Parks and Recreation), Ashley Fink (Glee) en Tim Kang (The Mentalist) tegen.

Mijn conclusie is dat dit een prima seizoen van de serie is.

Mijn conclusie is dat dit een prima seizoen van de serie is. De dreiging van het huurmoordenaars-netwerk is een sterke vondst van de makers. Dat betekent wel dat een groot deel van de afleveringen met elkaar verbonden is, waarbij steeds een stukje van de puzzel op zijn plek valt. De misdaden waar het team mee te maken krijgt, blijven boeiend en het acteerwerk is sterk. Voor het eerst sinds het vijfde seizoen wordt weer geëindigd met een echte cliffhanger. De laatste twee afleveringen bouwen de spanning naar de eerste aflevering van het twaalfde seizoen mooi op.
Volg Criminal Minds
Stars & Stripes
Stars & Stripes