Criminal Minds - Seizoen 4
9
Helgoned geeft Criminal Minds - Seizoen 4 een 9.

Criminal Minds - Seizoen 4

De BAU (Behavioral Analysis Unit, gedragsanalyse eenheid) is een speciale eenheid van de FBI die zich richt op de motieven en achtergronden van misdadigers om geweldsmisdaden op te lossen. De serie startte in 2005 en in Amerika is de serie inmiddels aanbeland bij seizoen acht. Hoewel de critici in Amerika niet altijd lovend over de serie zijn, zijn de kijkcijfers prima en komt er ook een negende seizoen. In Nederland kunnen we de serie ook weer dicht op de Amerikaanse kijkers volgen. Nadat de afgelopen maanden het vierde seizoen herhaald is, begint Veronica in maart 2013 met afleveringen van seizoen acht.

Het team bestaat uit zeven leden, waar in de loop van de serie veel veranderingen in hebben plaatsgevonden. De eerste twee seizoenen startten onder leiding van Jason Gideon (gespeeld door Mandy Patinkin, o.a. bekend van Homeland). Vanwege het geweld in de serie nam Patinkin afscheid na twee afleveringen in seizoen drie. Vanaf dat moment komt agent David Rossi (gespeeld door de ervaren filmacteur Joe Mantegna, bekend uit o.a. The Godfather III) terug uit zijn pensioen. Naast hem zijn er drie mannen en drie vrouwen in het team met elk hun eigen specialiteit. Het team opereert vanuit Quantico, Virginia, maar vliegt het hele land door om diverse misdaden op te lossen. Eén van de meest ervaren agenten Aaron Hotchner, wordt gespeeld door Thomas Gibson (hoofdrolspeler uit de komische serie Dharma en Greg).

Criminal Minds is een aparte serie. Er zijn veel wisselingen in acteurs, daardoor blijft het voor de kijker ook spannend: wie blijft en wie vertrekt? Daarnaast staat de misdaad en de vraag waarom de misdaad gepleegd wordt steeds centraal. De serie wordt omschreven op de DVD Box als ´ze ontrafelen niet alleen de misdaad, maar ook de misdadiger´. Het gaat het team dus meestal om het voorkómen van volgende misdaden door die vraag te beantwoorden. Verwacht daarom geen grote verhalen rond romantische avonturen van de agenten of hun privéleven. Dat blijft beperkt tot enkele ontwikkelingen. Ook wordt er beperkt gebruik gemaakt van humor, de nadruk blijft steeds liggen op het serieuze speurwerk.

In de laatste aflevering van het derde seizoen was te zien hoe één van de wagens van het team ontplofte met daarbij twee van de agenten in de buurt. Een echte ´cliffhanger´ dus. Het is de vraag wie overleeft en wie niet? Die eerste aflevering is daarmee een explosieve start van dit vierde seizoen.

Dit vierde seizoen bevat weer de nodige gruwelijke (serie)moorden, verkrachtingen, ontvoeringen en terroristische aanslagen. De leeftijdsaanduiding van 12 jaar is mild voor de soms bloederige scènes in de afleveringen. De moorden zijn vaak expliciet in beeld gebracht. Daardoor is de serie rauw, beklemmend en realistisch maar ook soms tergend spannend. Er zijn prima gastrollen in dit seizoen, in Minimal Loss is dat bijvoorbeeld Luke Perry die geloofwaardig een charismatische sekteleider speelt. In The Big Wheel is dat Alex O´Loughlin (Hawaii Five-O) die een neurotische seriemoordenaar neerzet en in Normal speelt Mitch Pileggi (The X-Files) een getraumatiseerde snelwegmoordenaar. Omdat de meeste misdaden fascinerende zaken zijn, blijf je als kijker steeds benieuwd naar het onderzoek en de oplossing. Ik vind de serie echt een aanrader, bloedstollend spannend en realistisch gefilmd. Dit seizoen bevat geen slappe afleveringen en de seizoensfinale heeft ook dit maal weer een zeer spannend open einde.

De prima verzorgde DVD-Box van seizoen vier bevat een serie verwijderde scènes, bloopers, featurettes over een aantal cruciale scènes en profielschetsen van de hoofdpersonen.

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned