Criminal Minds - Seizoen 17
7.5
Wesley Fechter geeft Criminal Minds - Seizoen 17 een 7.5.

Criminal Minds - Seizoen 17

Het tweede seizoen van Criminal Minds: Evolution, en daarmee het zeventiende seizoen van Criminal Minds, gaat op dezelfde voet verder als het eerste seizoen en ontwikkelt zich door.
Het mag bekend zijn. Na een periode zonder Criminal Minds, kwam er een doorstart van de serie onder de naam Criminal Minds: Evolution. Een succesvolle doorstart met minder, maar langere afleveringen waar een centrale verhaallijn in werd verteld. In het eerste seizoen van Evolution zat de BAU (de Behavioral Analysis Unit van de FBI) achter Elias Voit (Zach Gilford, Midnight Mass) aan. Het huidige seizoen speelt zich enige tijd na het einde van het vorige seizoen en het blijkt al snel dat de BAU nog niet van Voit verlost is.

Criminal Minds
© Paramount+

Men heeft de grootste moeite om te bewijzen dat Voit inderdaad de crimineel is die Sicarius genoemd wordt en daarnaast blijkt hij kennis te hebben over iets of iemand die ‘Gold Star’ wordt genoemd. Met name van dat laatste schrikt men in de hoogste geledingen van de FBI en het levert hem, tot schrik van de BAU, een deal op.

Als onderdeel van die deal zal de BAU met Voit moeten samenwerken om misdaden die verband houden met Gold Star te onderzoeken en alle informatie rondom Gold Star te achterhalen. Gilford speelt zijn rol als Voit weer uitmuntend en het is voor ons als de kijker volledig duidelijk waarom hij bij de leden van de BAU het bloed onder de nagels vandaan weet te halen. Door deze keuze wordt de insteek van het seizoen echter ook anders dan voorheen. Was vorig seizoen al vrij snel duidelijk dat Voit degene was waar men achteraan moest gaan, draait hier het gehele seizoen om de zoektocht naar wie of wat Gold Star nu precies is.

Daarnaast zien we de BAU op een manier die we nog niet zo vaak gezien hebben en dat is kwetsbaar. Meer dan voorheen lijken ze continu achter de feiten aan te lopen en hebben ze hulp van buitenaf nodig om hun zoektocht tot een goede einde te kunnen brengen

De focus van dit seizoen lijkt daardoor ook minder te liggen op het ‘profilen’ van criminelen, maar komt – naast het onderzoek naar Gold Star – meer te liggen op de gedwongen samenwerking tussen Voit en de leden van de BAU. Rossi (Joe Mantegna, As We See It), Garcia (Kirsten Vangsness, Criminal Minds: Suspect Behavior) en Lewis (Aisha Tyler, Archer) worstelen allemaal met de gevolgen die de zoektocht naar Voit voor hen had. Het blijft daarbij knap om te zien hoe de schrijvers, maar met name Mantegna elke keer weer een extra laag diepgang weten te creëren voor Rossi. Bij Garcia vind ik wel dat men moet uitkijken dat zij geen karikatuur van zichzelf gaat worden.

Ook Prentiss (Paget Brewster, Community) en JJ (A.J. Cook, Tru Calling) krijgen het nodige voor hun kiezen dit seizoen. Alleen het personage van Luke Alvez (Adam Rodriguez, CSI: Miami) blijft nog steeds een beetje achter qua karakterontwikkeling en dat is jammer.

Dit seizoen borduurt duidelijk voort op de lijn die vorig seizoen is ingezet en komt daarmee weer iets verder af te staan van de eerste 15 seizoenen van Criminal Minds. Dat ik dit seizoen wat minder sterk vond dat het vorige seizoen, hangt voor mij met name samen met het feit dat ik Gold Star als antagonist minder aansprekend vind dan Voit in het eerste seizoen.

Desalniettemin scoort het nieuwe seizoen van Criminal Minds: Evolution nog steeds een ruime voldoende. Ik heb genoten van het kat en muisspel tussen Voit en de leden van de BAU. De wijze waarop Voit probeert om iedereen uit zijn tent te lokken en de manier waarop de leden van de BAU om de beurt proberen om Voit te breken.

Daarnaast zien we de BAU op een manier die we nog niet zo vaak gezien hebben: kwetsbaar. Meer dan voorheen lijken ze continu achter de feiten aan te lopen en hebben ze hulp van buitenaf nodig om hun zoektocht tot een goede einde te kunnen brengen.

Wel vraag ik mij af wat het volgende seizoen (dat inmiddels al is aangekondigd) gaat brengen aangezien een groot deel van de verhaallijnen die in het vorige seizoen werden geïntroduceerd lijken hiermee afgerond.

Over de auter, Wesley Fechter

Wesley Fechter
Wesley (1980) is een serieliefhebber die opgroeide in Purmerend in de jaren dat series als The Knight Rider, The A-Team, Airwolf en Are you being Served? nog veel op tv te zien waren. Nadat hij door arbeidsongeschiktheid gedwongen afscheid moest nemen van de juridische wereld besloot hij in plaats van het schrijven van juridische teksten te gaan schrijven over zijn hobby's. En na een aantal jaren geschreven te hebben over bord-en kaartspellen moeten nu de serie er ook aan gaan geloven. Met een voorliefde voor het superhelden genre, Britse en Scandinavische crimi's, thrillers en series vol humor is zijn smaak het best te omschrijven als breed.
Bekijk profiel van Wesley Fechter