7
PPMBrouwers geeft "Da Vinci's Demons - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door PPMBrouwers op 13 april 2013.
0
0

Da Vinci's Demons - Eerste aflevering

Leonardo Da Vinci; een geniale Uomo Universalis (betekenis: duizendpoot) die zijn tijd ver vooruit was. Hij speelt (vanzelfsprekend) de hoofdrol in Da Vinci’s Demons. Leonardo Da Vinci wordt vertolkt door Tom Riley die al eerder een hoofdrol had met James Nesbitt in Monroe. De intro tune deed me denken aan Game of Thrones en ook de rest van de muziek in de aflevering had er een vleugje van weg. Terwijl de setting meer lijkt op Spartacus: een tijd waar de Romeinen het grootste deel van Europa onder hun hoede hadden.

Maar er zijn meer gelijkenissen met deze twee series; het eerste naakt wordt bijna onmiddellijk getoond en binnen enkele minuten worden de onzedelijke woorden: “Be gone, you artless fuckwit” gesproken. De eerste moord van de serie wordt niet veel later gepleegd, geheel in Spartacus stijl: veel bloed. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat zowel Spartacus als Da Vinci’s Demons uit het wapenarsenaal van Starz Entertainment komt (ook bekend van Boss en Magic City).

Na dit intermezzo, zonder Da Vinci, zien we hem een schone dame (naakt uiteraard) tekenen en onthuld hij een nieuwe uitvinding voor zijn grootste passie: vliegen. Als proefpersoon gebruikt hij Nico (Eros Vlahos, bekend van, u raadt het al: Game of Thrones), zijn hulpje. Meerdere familienamen komen aan bod, zo worden de Medici’s en Sforza’s genoemd. Bekend bij kijkers met kennis van de geschiedenis van Italië of spelers van Assassin’s Creed.

Net als bij Game of Thrones is het opletten geblazen, zowel het taalgebruik als de vele belangrijke momenten straffen onoplettendheid genadeloos af. Hoewel ik geen beginnende seriekijker ben, heb ik ter verduidelijking de ondertitels bijgevoegd. Echter gaat het niet zo diep, noch politiek noch filosofisch als Game of Thrones.

Na enige tijd wordt duidelijk waar de naam van de serie vandaan komt. Da Vinci heeft frequente nachtmerries en gebruikt drugs om z’n gaven tot uiting te brengen (net als Isaac Mendez uit Heroes). Door de hele aflevering heen wordt duidelijk wat voor Uomo Universalis Da Vinci eigenlijk is. Niet alleen kan hij schilderen en uitvinden, maar hij is ook nog eens een begenadigd zwaardvechter. Gecombineerd met zijn brutaliteit brengt hem dit echter in benaderde situaties. Hij lijkt een beetje op Sherlock Holmes, maar dan met meer trucjes in petto.
De titel van de aflevering is “The Hanged Man”, vele verwijzingen hiernaar komen naar voren tijdens de aflevering. Het is aan jou te bepalen waar je het meeste waarde aan hecht.

Een serie met potentie: Zeven denarii.
Volg Da Vinci's Demons