Dag - Seizoen 1
9
Bartwin v/d Pols geeft Dag - Seizoen 1 een 9.

Dag - Seizoen 1

Je zal maar huwelijkstherapeut zijn en zelf totaal geen heil zien in het instituut huwelijk. Sterker nog, eigenlijk geloof je dat de mens het beste af is door helemaal alleen te leven, afgezonderd van welk contact dan ook. Maak kennis met Dag Refsnes, de man die precies deze levensfilosofie hanteert en propageert aan zijn klanten.

Dag
© TV 2

In de absurdistische Noorse komedie serie Dag leer je stukje bij beetje de man kennen die vrijwel elk stelletje aanraadt om per direct uit elkaar te gaan. En dat is veel beter want: rust aan je kop, je eigen keuzes maken en niet van die ellendige gevoelens over van alles en nog wat. Zelf leeft hij dan ook helemaal alleen in zijn appartementje, en dat bevalt hem prima. Zodra hij de drie sloten op zijn voordeur dicht draait kan Dag zich gaan ontspannen met zijn muziek, zijn favoriete eten (lees: zwaar gezouten spek) en de nodige verdovende middelen. Want ondanks alle pogingen van Dag om zijn leven solitair te houden sijpelt er zo nu en dan toch wat menselijk contact binnen. Via zijn klanten die komen om hun huwelijk op de rit te krijgen en verrast worden door zijn onorthodoxe adviezen. Via zijn beste vriend en overspelrecidivist, Benedikt (Anders Baasmo Christiansen, Kraftidioten), als die na een zoveelste knallende ruzie met één van zijn vele minnaressen bij Dag in zijn halletje komt crashen. En uiteraard via zijn zus, Marianne (Silje Torp, Lilyhammer), die wanhopig haar broer probeert te koppelen aan één van haar single vriendinnen. Dag ondergaat deze dates met een gezond portie sarcasme totdat hij bij date nr. 19 ineens een dame tegen komt die wel wat bij hem teweeg brengt…

Dag is een ronduit hilarische zwarte komedie die de wereld rondom Dag Refsnes (Atle Antonsen, Kong Curling) perfect in beeld brengt. Het knappe van de serie is dat de schrijvers telkens de balans weten te

Dag is een ronduit hilarische zwarte komedie

vinden tussen komedie en diepgang. Want als de serie alleen maar zou bestaan uit absurdistische scènes en onwaarschijnlijke momenten dan zou je het na een aflevering of twee wel hebben gezien. Maar in het eerste seizoen van Dag krijg je naast alle hilariteit ook langzaam maar zeker inzicht in de beweegredenen van Dag. Langzaam begin je te begrijpen waarom hij kiest voor al die eenzaamheid en waarom hij al die verdovende middelen nodig heeft. Dan blijkt dat alle spelers rondom Dag hun eigen specifieke rol in het leven van Dag hebben en een connectie met zijn verleden. Van zijn zus tot en met de verstrooide oude man die onder hem woont, allemaal betekenen ze iets voor Dag.

Daarnaast is het acteerniveau van een prima niveau waarbij hoofdrolspeler Atle Antonsen er boven uit springt. Omdat zijn personage Dag een nogal zuur, sarcastisch type is kun je als kijker je al snel gaan ergeren aan zo’n negatief mannetje. Maar doordat hij naast al zijn zwartgalligheid zich zo nu en dan ook ineens erg kwetsbaar opstelt wordt je als kijker toch verleid om mee te gaan in zijn perikelen. Dat maakt dat onder de buitenlaag van absurde, zwarte humor een warm hart klopt, een hart dat de motor vormt voor een erg prettige kijkervaring. Tel daar de aantrekkelijke opzet van tien korte afleveringen en de meer dan uitstekende soundtrack bij op en dan krijg je een komedie topper die je simpelweg gezien móet hebben.

Over de auter, Bartwin v/d Pols

Bartwin v/d Pols
Bartwin is een liefhebber van een goed verhaal, los van het medium. Vanuit deze drijfveer volgt hij geregeld series met genoeg kwaliteit om hem te boeien. Voorbeelden zijn The Sopranos, Ray Donovan en uiteraard Black Mirror. Hij heeft een lichte voorkeur voor miniseries en/of niet-Amerikaanse series zoals Broadchurch, Happy Valley, Bron/Broen en Luther. Als recensie schrijver voor MijnSerie heeft Bartwin een meer publiek forum gevonden voor het uiten van de eigen mening over wat goed en niet goed is en staat uiteraard open voor een levendige discussie over deze mening!
Bekijk profiel van Bartwin v/d Pols