Ron Schoonwater geeft "Das Boot - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 Mei 2019.
4
0

Das Boot - Seizoen 1

De lat ligt hoog voor Duitse oorlogsfilms en -series.

De titel van deze serie zorgt er natuurlijk voor dat er direct gedacht wordt aan de klassieke Duitse oorlogsfilm Das Boot (Wolfgang Petersen, 1981). De serie is echter geen remake van de film, maar is gebaseerd op de twee U-Boot romans van de oorspronkelijke auteur Lothar-Günther Buchheim (Das Boot en Die Festung). Helaas haalt de serie het niet bij de iconische film. De film zorgde voor een beklemmende sfeer. Het leverde een goed beeld op van hoe de bemanning in de beperkte ruimte van een onderzeeboot, onder constante dreiging van de geallieerden en natuurlijke elementen, hun leven moest leiden. De serie raakt aan die sfeer, maar creëert nauwelijks dat beklemmende gevoel.

De serie Das Boot komt relatief traag op gang. Het kan te maken hebben met de teleurstelling dat de serie niet alleen de bemanning van een onderzeeboot volgt, maar zich grotendeels op land afspeelt. Bovendien heeft de serie voor criticasters voldoende historische missers om je aan te ergeren. Daar bovenop kent de serie veel onverwachte relaties. Die worden later wel verklaard, maar het komt allemaal wat geforceerd over.

Das Boot
© Sky Deutschland

Als de laatste afleveringen de opmaat zijn voor het tweede seizoen, dan kan Das Boot alsnog tot een topper in het genre uitgroeien.

De kern van het verhaal wordt gevormd door broer Frank (Leonard Scheicher) en zus Simone Strasser (Vicky Krieps, Phantom Thread). Frank is radio-officier op een onderzeeboot. Hij moet door een ongeluk plotseling mee op een nieuwe missie. Het lukt hem echter om Simone een boodschap mee te geven om, op een geheimzinnige manier, een pakketje op te halen en iets af te leveren. Dan blijkt Frank zijn zus in een waar wespennest gestuurd te hebben. Gevolg is dat zij moet manoeuvreren tussen de Gestapo, haar werk, het verzet en haar eigen gevoelens. Frank aan de andere kant wordt geconfronteerd met een vreemde passagier, muiterij en zijn onbehagen over het thuisfront.

Waar de serie in de eerste helft nog regelmatig ongeloofwaardig overkomt is het tweede deel van de serie explosief beter. Er blijkt eigenlijk geen goed en kwaad te zijn. Zo zijn de leden van het verzet net zo 'fout' als de Gestapo. Daarnaast is het enige Gestapo lid met een opzienbare rol, Hagen Forster (Tom Wlaschiha, Game Of Thrones) een man die keihard, maar ook menselijk en gevoelig is. Door de muiterij op de onderzeeboot komt de ware aard van de verschillende bemanningsleden naar boven. De een standvastig in zijn discipline voor de kapitein terwijl anderen niet het lef en de capaciteit hebben om tegen de kracht van de muiters in te gaan. Het psychologische spel wordt uitstekend in beeld gebracht en uitgewerkt.

Das Boot
© Sky Deutschland

De lat ligt hoog voor Duitse oorlogsfilms en -series. De trend is, naast de gelijknamige film, gezet door films als Der Untergang (2004) en Stalingrad (1993) en een serie als Unsere Mütter, Unsere Väter (2013). De serie Das Boot haalt dit niveau, zeker in het begin, niet. Wel zijn de laatste afleveringen van een bijna vergelijkbaar niveau. De spanning en de (on)verwachte wendingen in het verhaal zorgen ervoor dat er door ondergetekende reikhalzend uitgekeken wordt naar het volgende seizoen. Als de laatste afleveringen namelijk de opmaat zijn voor het tweede seizoen, dan kan Das Boot alsnog tot een topper in het genre uitgroeien.

Om dit te vertalen in een cijfer is lastig. De eerste afleveringen zouden het moeten doen met een mager zesje. Het tweede deel van de serie echter met een acht. Overall kies ik voor een zevenenhalf. Het is niet het gemiddelde, maar zie het als een aanmoediging om deze serie, ondanks de kritische noten, toch een kans te geven. Het tweede deel van de serie maakt het namelijk meer dan de moeite waard.
Volg Das Boot
Nothing Personal
Nothing Personal