Ron Schoonwater geeft "Das Boot - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 10 augustus 2020.
3
0

Das Boot - Seizoen 2

Wat een geweldig seizoen en wat een weergaloos einde.

Wat een geweldig seizoen en wat een weergaloos einde. Het duurde even voordat het zeer indrukwekkende slot door mij verwerkt was. Het enige smetje dat overgebleven is van het eerste seizoen wordt al snel letterlijk om zeep gebracht. Wat overblijft is een sterk verhaal. Dat verhaal speelt zich grotendeels op zee af. In twee benauwde onderzeeboten (zoals het hoort). Het verhaal op land is veel beter dan in het eerste seizoen. Deze keer zijn drie Joodse onderduikers de spil van het verhaal in Frankrijk. Daarnaast volgen we Klaus Hoffman in de Verenigde Staten.

De Duitsers beginnen steeds meer te beseffen dat de oorlog langer gaat duren dan gedacht. De oorlogsmoeheid neemt toe. Er wordt, mede door de ontwikkelingen in Stalingrad, steeds meer getwijfeld of de oorlog wel gewonnen kan worden. Die twijfel vindt ook haar weg naar de Kriegsmarine. Als een Duitse kapitein van een onderzeeboot op pad gestuurd wordt voor een geheime missie naar de Verenigde Staten ziet hij zijn kans schoon om aan de oorlog te ontsnappen. Hij maakt echter een fout waardoor zijn plan bekend wordt bij de Duitse strijdkrachten. Zij doen er alles aan om de kapitein en zijn bemanning te stoppen.

Gestapo-officier Herman Forster worstelt meer en meer met zijn rol. Wanneer het hem steeds duidelijker wordt waar de nazi's voor staan voedt dat zijn onbehagen. Aan de andere kant zit hij vast in zijn overtuiging en het feit dat hij geen keuze meer heeft. Forster lijkt zijn menselijke kant langzaam te hervinden, maar het blijkt slechts bij vlagen te zijn. Hij neemt namelijk gruwelijk wraak, schuwt het geweld niet en gebruikt mensen zoals het hem uitkomt. Het vleugje menselijkheid en zijn strijd met zijn overtuigingen worden ijzersterk neergezet door acteur Tom Wlaschiha.

[image-217288]

Das Boot heeft zich dit seizoen ontwikkeld tot een van de toppers in dit genre.

De drie Joodse onderduikers worden geholpen door het Franse verzet. Zuster Margot Bostal wordt er steeds verder in meegesleurd. Haar contact met het verzet en de Franse politie helpt haar om de drie Joodse onderduikers uit La Rochelle te krijgen. Mede door collaboratie en verraad is het echter de vraag of iedereen wel veilig is. Er ontspint zich een verhaal dat in alles kan wedijveren met de beste verzetsverhalen, televisieseries en films.

Klaus Hoffman, kapitein van de zeeboot in het eerste seizoen, probeert vanuit de Verenigde Staten terug te keren naar Duitsland. Hij boort verschillende bronnen aan om dit voor elkaar te krijgen. Klaus komt in een netwerk van spionage en bedrijfsbelangen terecht. Hij balanceert constant tussen hoop en vrees. Als Klaus gevoelens krijgt voor een zangeres met een donkere huidskleur wordt zijn tweestrijd tussen blijven en terugkeren aangewakkerd.

Het tweede seizoen is vele malen beter dan het eerste seizoen (lees de recensie op deze website). Het einde is fenomenaal, maar ook verbijsterend realistisch. Das Boot heeft zich dit seizoen ontwikkeld tot een van de toppers in dit genre. Vooral de (vaak innerlijke) strijd tussen goed en kwaad wordt verfijnd in beeld gebracht. De scheidslijn is absoluut niet zwart-wit. Het geeft deze televisieserie een extra dimensie. Naast het spannende verhaal en de prima in beeld gebrachte scènes zijn juist de persoonlijke ontwikkelingen van de (hoofd)personages de grote kracht van Das Boot.
Volg Das Boot
Nothing Personal
Nothing Personal