Hugo B geeft "Das Boot - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Hugo B op 18 december 2022.
5
0

Das Boot - Seizoen 3

Das Boot neemt de allure aan van een volwaardige oorlogsserie die veel verder gaat dan het originele duikbootverhaal.

Het derde seizoen van Das Boot gaat verder op de ingeslagen weg, maar het speelveld wordt verder uitgebouwd. In dit seizoen keren slechts drie personages uit de vorige afleveringen terug en introduceert men heel wat nieuwe. De actie aan land speelt zich ditmaal af in Nazi-Duitsland, Groot-Brittanniƫ en het neutrale Portugal.

In Kiel (Duitsland) vinden we hoofdingenieur Robert Ehrenberg terug. De hoogste in rang van de teruggekeerde U-822 uit seizoen twee werkt er nu als inspecteur van de Kriegsmarine. Hij controleert de nieuw opgeleverde duikboten en beoordeelt de zeewaardigheid van zowel de boot als de bemanning. Zijn luizenbaantje is een compensatie voor zijn stilzwijgen over de gebeurtenissen van het vorig seizoen.

Dat de nazi's ook hun eigen bevolking niet ontzien, blijkt als een paar betrapte jonge gauwdieven de keuze krijgen tussen castratie of dienst nemen als matroos. Omwille van de verliezen, zet het regime immers steeds meer piepjonge soldaten en matrozen in. Als de pas afgestudeerde Franz Buchner het commando krijgt over U-949, heeft zijn bemanning dan ook geen enkel vertrouwen in zijn leiding. Het regime drukt echter door. De onzekerheid van de commandant veroorzaakt bij de eerste proefvaart al de nodige problemen. Ehrenberg kan het allemaal niet aanzien en besluit uiteindelijk om zijn luxe baantje op te geven en mee aan boord te gaan van U-949 voor de eerste missie.

De beelden uit Kiel geven een goed beeld van het dagdagelijkse leven in Nazi-Duitsland tijdens de oorlog. De burgerbevolking lijdt onder de bombardementen en de tekorten. Gesneuvelden of terugkeerde oorlogsinvaliden veroorzaken drama's. Dit alles staat in schril contrast met de weelde waarin de arrogante nazi-elite leeft. In Kiel maken we ook kennis met de vader, zuster en schoonbroer van Klaus Hoffman. Door zijn veronderstelde verraad heeft zijn familie veel invloed verloren en wordt ze gewantrouwd door het regime. Klaus zelf is nog steeds op zoek naar een mogelijkheid om terug te keren naar Duitsland om te bewijzen dat hij geen verrader is.

Het lijkt erop dat de scenaristen van Das Boot nog lang niet uitverteld zijn.

Gestapo-man Hagen Forster komt aan in Lissabon. Hij is opgeroepen om de moord op een medewerker van de Duitse ambassade te onderzoeken. Het slachtoffer was betrokken bij de onderhandelingen voor de levering van een partij wolfraam. Een overeenkomst van levensbelang voor Nazi-Duitsland. Portugal is een neutraal land en in Lissabon is het geen oorlog. Geen luchtalarm of verduisteringen en de bars en nachtclubs zijn tijdens de nacht gewoon open. De stad leeft, maar het krioelt er van de spionnen. Forster gedraagt zich dit seizoen meer als een sympathieke James Bond dan een Gestapo-bloedhond. Hij krijgt het ook steeds moeilijker om de nazi-doctrine te verdedigen tegenover anderen.

De Britse kapitein Jack Swinburn is zwaar getraumatiseerd door de dood van zijn zoon. Diens schip werd gekelderd door een Duitse U-boot en Swinburn is vastbesloten zoveel mogelijk Duitsers te doden en U-boten te zinken. Hij neemt het daardoor niet zo nauw met de regels en durft onverantwoorde risico's te nemen. Net als in het geval van kapitein Wrangel steunt een deel van de bemanning hem. Anderen, zoals zijn eerste officier, verzetten zich, maar worden gedwongen de ogen te sluiten.

[image-217287]

Zoals in de vorige seizoenen speelt Das Boot zich grotendeels aan land af en zijn de echte duikbootscenes beperkt. Toch blijven deze scenes een cruciaal element in het geheel. We beleven mee hoe een zootje ongeregeld, die elkaar nog liever dood dan levend zien, tijdens hun eerste missie omgevormd wordt tot een hecht blok vrienden die voor elkaar door het vuur gaan. Het leven tijdens de oorlogstijd van de jaren veertig wordt in deze serie zeer authentiek neergezet. De straten, gebouwen, kledij en voertuigen voelen allemaal overtuigend aan. Dat sommige acties of gebeurtenissen historisch niet helemaal juist zijn, doet geen afbreuk aan de kwaliteit en de spanning van de serie. Tussendoor duiken in dit seizoen hier en daar wat Japanners op, waardoor alle belangrijke partijen uit dit grote conflict thans aanwezig zijn. Das Boot neemt daardoor de allure aan van een volwaardige oorlogsserie die veel verder gaat dan het originele duikbootverhaal.

Heel slim slagen de scenaristen erin de verschillende verhaallijnen te laten samenkomen in een grootse finale die de weg opent naar het vierde seizoen. Dat vierde seizoen is trouwens inmiddels al opgenomen. Het lijkt erop dat de scenaristen van Das Boot nog lang niet uitverteld zijn.
Volg Das Boot
Nothing Personal
Nothing Personal