8
Wichita van Rijkom geeft "De Mannen van Dokter Anne - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 31 januari 2017.
4
0

De Mannen van Dokter Anne - Seizoen 1

Veel promotie heb ik van tevoren niet voor deze serie gezien, het is dat ik toevallig langs Net5 zapte en een promo voorbij zag komen… De Mannen van Dokter Anne, een Nederlandse doktersserie met Noortje Herlaar (bekend van vele musicals en series zoals Moeder, ik wil bij de revue) in de hoofdrol van de makers van Divorce en Gooische Vrouwen. Dit sfeertje is ook wel te proeven want als het verhaal in het kort omschreven moet worden dan is het een hier en daar wat over de top vertelde komedie met een vleugje drama. Het eerste seizoen van De Mannen van Dokter Anne bestond uit acht afleveringen waarvan de laatste medio januari 2017 werd uitgezonden. Tijd voor een algehele review dus.

Anne Hazenberg (Noortje Herlaar) staat op het punt in het huwelijksbootje te stappen als ze haar verloofde betrapt met een ander. Dit zorgt voor een domino effect waarna Anne uiteindelijk intrekt bij haar ouders en als chirurg in het ziekenhuis van haar vader aan de slag gaat. Ze wil zich helemaal op haar carrière focussen, maar zoals verwacht duurt het niet lang voor de liefde haar weer vindt. De twee mannen die om het hart van Anne strijden zijn de bad-boy Mark Meijer (Benja Bruijning, Zwarte Tulp) en de familieman met een geheimzinnig verleden Sam Zwart (Matteo van der Grijn, Nieuwe Buren). Beiden zijn ook arts, werken in hetzelfde ziekenhuis als waar Anne werkt en zijn in een hoop opzichten elkaars tegenpolen. Sam en Anne ontmoeten elkaar kort nadat zij haar verloofde verlaat en vanaf het eerste moment is de chemie tussen hen voelbaar. Mark daarentegen is een oud-basisschoolklasgenoot en de jongen waar Anne jarenlang verliefd op is geweest maar die haar destijds nooit zag staan.

Eigenlijk vond ik het persoonlijk erg jammer dat de serie niet meer aandacht kreeg in de media, qua kwaliteit verdiende ze dit namelijk echt.

Het verhaal dat in De Mannen van Dokter Anne wordt verteld is een bijna exacte kopie van de Duitse serie Doctor’s Diary. Het is luchtig en vrolijk en dient vooral niet al te serieus genomen te worden. De ziekenhuis scenes zijn niet heel erg waarheidsgetrouw maar nu ook weer niet zo belachelijk dat er geen enkele geloofwaardigheid meer in zit. De patiënten in het ziekenhuis zijn echter details, want het grote verhaal draait toch echt om Anne en de relaties in haar leven. Eigenlijk vond ik het persoonlijk erg jammer dat de serie niet meer aandacht kreeg in de media, qua kwaliteit verdiende ze dit namelijk echt. Op het acteerwerk was weinig aan te merken en door de sterke cast was de komedie timing in de meeste gevallen erg goed. Ik ging zonder al teveel verwachtingen de eerste aflevering in en hoewel lang niet alles voor mij herkenbaar was (ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep voor dit verhaal) kon ik smakelijk lachen om de meeste situaties en keek ik iedere week weer met veel plezier uit naar de volgende aflevering.

Het huwelijk van de ouders van Anne, Frans (Wilbert Gieske, GTST) en Sylvia Hazenberg (Joke Tjalsma, Gooische Vrouwen), lijkt op het eerste oog perfect maar al gauw zullen de barstjes voor de kijker zichtbaar worden. Zusters Natasja (Jamie Grant, Flikken Maastricht) en Sabine (Keja Kwestro, Suspicious Minds) zorgen ondertussen voor hun eigen entertainment zowel in het ziekenhuis als daarbuiten en spelen een belangrijke rol in de levens van Anne en de andere dokters in het ziekenhuis. Belangrijke bijrollen zijn er verder nog voor Johanna ter Steege (Brussel), Nick Golterman (All-In Kitchen) en Peggy Vrijens (Rozengeur & Wodka Lime). Gedurende dit eerste seizoen leren we meer over het verleden van Anne en daarmee ook de achterliggende gedachtes bij de keuzes die zij maakt. De Mannen van Dokter Anne is echt een vrouwenserie al weet ik zeker dat er ook mannen zijn die zich prima kunnen vermaken met dit verhaal.

Ik vond De Mannen van Dokter Anne uiteindelijk verrassend goed.

Ik vond De Mannen van Dokter Anne uiteindelijk verrassend goed. Ergens deed de serie me een beetje denken aan de Amerikaanse Emily Owens, M.D. maar dan beter. Ik heb met veel plezier dit toch eigenlijk iets te korte eerste seizoen gevolgd en kwam er nadien achter dat er in Duitsland nog twee seizoenen zijn gemaakt van dit verhaal. Mijn hoop is dat onze Nederlandse versie ook zo een lang leven gegund is. Net 5 gaf recentelijk aan nog niet te weten of er een vervolg zal komen, dus de fans zullen nog even moeten wachten op nieuws hier over. Voorlopig is de serie in ieder geval nog terug te kijken via Kijk, en iedereen die dit nog niet heeft gedaan raad ik zeker aan dat nog even te doen. Als je houdt van een vrolijk verhaal met een goede cast van Nederlandse bodem zou ik De Mannen van Dokter Anne absoluut een kans geven.
Volg De Mannen van Dokter Anne
Aflevering 8
Aflevering 8