Peter Rotthier geeft "De Redders - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 9 augustus 2021.
1
0

De Redders - Eerste aflevering

De Redders is een gescripte realityserie die zich afspeelt aan het strand van Mariakerke (Oostende).

De Redders werd halvelings aangekondigd als een Vlaamse Baywatch. Verwacht echter niet al te veel van deze stempel want, ondanks de begingeneriek dat doet vermoeden, duiken er geen Pamela Anderson look a likes op of zijn de mannelijke redders een evenbeeld van David Hasseloff. De Redders is ook minder spectaculair en kan je eerder vergelijken met Echte Verhalen: De Buurtpolitie dan met de Amerikaanse televisie hit uit de jaren tachtig-negentig.

De Redders is een gescripted realityserie waarin de job van redder aan de Vlaamse kust in het zonnetje gezet wordt. Je mag dan ook scenario's verwachten die dicht aanleunen bij de realiteit van de bezigheden die de job van redder aan de kust met zich meebrengen. De job van redder brengt meer met zich mee dan alleen maar toezicht houden op de badgasten. Hoewel dat hun belangrijkste taak is, is ook het onderhoud van het materiaal belangrijk net zoals een goede teamspirit.

Naast aandacht voor de job van redder krijgen we ook een deeltje opvoeding mee voor als je op vakantie gaat naar de zee en een dagje op het strand wil doorbrengen. In de eerste aflevering moeten onze redders opdraven om een meisje uit de penarie te halen die met haar voet is komen vast te zitten aan de golfbreker. Toch zit er ook een portie fictie in het verhaal waarin het leven van de redders voor en na hun dagtaak onder de loep wordt genomen. Niet dat dat leven echt spraakmakend is, maar het geeft wel een richting aan voor de toekomst van deze serie.

Voor de cast om deze serie te bevolken heeft men voor jong onbekend talent gekozen, hoewel we Julie Vermeire, moeilijk als onbekend kunnen omschrijven. Het is echter wel de eerste rol die de dochter van de komiek Jacques Vermeire (FC De Kampioenen) toebedeeld kreeg.

Echt grote indruk heeft de eerste aflevering van De Redders niet nagelaten. Maar datzelfde lot was ook De Buurtpolitie beschoren toen die serie van start ging. De acteurs werden echter wereldberoemd in Vlaanderen en kregen zelfs hun eigen stripreeks die afgelopen week al toe was aan zijn veertiende uitgave. Of De Redders zullen groeien in de nabije toekomst, weten we over een aantal weken. Voorlopig houden we het op een aarzelende start.
Volg De Redders
Aflevering 24
Aflevering 24