Ron Schoonwater geeft "Den som dræber - Fanget af mørket (Those Who Kill) - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 16 Oktober 2021.
2
0

Den som dræber - Fanget af mørket (Those Who Kill) - Seizoen 2

Spannende thriller die de naam Nordic Noir eer aan doet.

Bij de NPO wordt dit seizoen uitgezonden als het derde seizoen van Those Who Kill. Het enige karakter dat in dit seizoen weer meespeelt is forensisch psycholoog Louise Bergstein (Natalie Madueño, Bedrag/ Follow The Money). Zij speelde ook de hoofdrol in het vorige seizoen.

Louise wordt door een oude familievriendin gevraagd om mee te helpen om de vijf jaar geleden gepleegde moord op haar zoon op te lossen. Het moordonderzoek onder leiding van Karina Hørup (Helle Fagralid, 1864) is aardig vastgelopen. Wel heeft men inmiddels meerdere moorden aan dezelfde dader weten te koppelen.

Zoals bekend is bij Den Som Dræber de dader vanaf het begin bekend. De televisieserie draait namelijk ook om de psyche van de dader en niet alleen of de zaak wel of niet wordt opgelost. Peter Vinge (Tobias Santelmann, Atlantic Crossing) is vader van de jonge tiener Johannes (Jens Andersen, Arvingerne/ The Legacy). Peter zit midden in een scheiding. Overdag werkt hij bij een houtzagerij. In de nachtelijke uren trekt hij er op uit om zijn moorden voor te bereiden en uit te voeren. Voordat hij zijn slachtoffers laat sterven martelt hij ze. In het begin lijken zijn slachtoffers willekeurig gekozen, maar uiteindelijk blijkt er wel een patroon in te zitten.

Zoals bekend is bij Den Som Dræber de dader vanaf het begin bekend.

Louise komt samen met Karina en haar team steeds dichter bij de dader. Alleen blijkt dat dichterbij komen voor Louise een andere vorm aan te nemen dan je zou denken. Haar psychologische antenne lijkt haar in de steek te laten. Waarschijnlijk mede door de complexe relatie die zij heeft met haar (ex-)vriend. Mede daardoor is ze kwetsbaar. Peter aan de andere kant wordt steeds meer gedwongen om zijn opgebouwde patroon los te laten. Zeker als hij merkt dat het onderzoek veel dichter bij hem is dan hij dacht.

Ondanks dat dit seizoen wat geijkte momenten kent, zeker als je vaker naar detectives kijkt, blijft het deze keer het hele seizoen spannend. De acteurs zetten een geloofwaardige prestatie neer. Ondanks dat iedereen zijn/haar problemen kent wordt het nergens tot groot drama gemaakt. Hoewel de acties van Peter verklaard worden door enkele traumatische gebeurtenissen wordt het niet (echt) gebruikt om zijn moorden te duiden. Het einde is enigszins voorspelbaar, maar gezien de karakters ook verklaarbaar. De kritiekpunten doen weinig af aan de kwaliteit van dit seizoen. Die is meer dan voldoende en voldoet prima aan alle criteria om uitgeroepen te worden tot een goede Nordic Noir-serie.
Volg Den som dræber - Fanget af mørket
Episode 8
Episode 8