anonymous geeft "Dogs of Berlin - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door anonymous op 9 december 2018.
2
0

Dogs of Berlin - Eerste aflevering

Und am Ende brennt Berlin

Nee, de tekst hierboven is geen spoiler, maar een van de eerste zinnen uit de nieuwe Duitse Netflixserie: Dogs of Berlin. Onze oosterburen kwamen al eerder dit jaar met Dark op Netflix. Nu mag Duitsland er een nieuwe original aan toevoegen. En zoals de tekst in het begin van deze recensie al aangeeft; echt komisch of gezellig wordt het niet in Berlijn.

Berlijn, de stad die jaren verdeeld werd door oost en west. Een stad vol graffiti, culturen, moorden, louche bars en hoge troosteloze flatgebouwen. Een overzicht van dat Berlijn krijg je als kijker meteen te zien als de serie start. Terwijl de voice-over zijn verhaal doet, op een manier waardoor je je even weer waant in de jaren tachtig, vliegt de camera over oost en west Berlijn.

Kurt is al even troosteloos als Berlijn bij nacht

We komen uiteindelijk uit bij Kurt Grimmer (Felix kramer, Dark, SOKO Leipzig), die in een van de troosteloze flatgebouwen woont. Kurt is al even troosteloos als Berlijn bij nacht. Onvoorspelbaar, onberekenbaar, met niets, of niemand rekening houdend en daarnaast werkt hij ook nog eens bij de politie op de afdeling moordzaken. As er een moord gepleegd wordt vlakbij zijn flat, is Kurt er als kippen bij.

De moord is niet zomaar een moord. Het slachtoffer is de bekende voetballer Orkan Erdem. Erdem is een Turk, die voetbalt in het Duitse elftal. Een dag voor de grote wedstrijd Duitsland - Turkije, wordt Erdem vermoord gevonden. Wie zit hierachter, en wat is het motief van deze moord? Een vraag die Grimmer moet beantwoorden, een moeilijke taak, want hij heeft ook contacten met de onderwereld en daarnaast heeft hij enorme schulden bij de bookmakers. Grimmer wedt nogal graag op voetbalwedstrijden.

Dogs of Berlin

De moord op Erdem geheim houden kan dus een groot financieel voordeel voor Grimmer opleveren. Maar, hij beseft ook dat het geheimhouden van deze moord grote gevolgen kan hebben voor Berlijn. Met de Turkse onderwereld en de neonazi's, die een groot deel van Berlijn in handen hebben, is de kans groot dat, zoals de eerste zin en deze recensie aangeeft, Berlijn zal branden. Wat Grimmer niet verwacht is dat hij moet gaan samenwerken met Erol Birkan (Fahri Yardim, Tatort). Een gedreven politieagent, die bereid is zijn leven te geven voor gerechtigheid. Zet Birkan en Grimmer op een zaak en je hebt een geweldig team, dat de misdaad voedt en bestrijdt.

Dogs of Berlin

De tweede aflevering van Dogs of Berlin ga je zeker kijken

Zoals je ziet zijn beide acteurs bekend met de politie en daar bedoel ik natuurlijk het spelen van de politie mee. De manier hoe Yardim de agent Birkan neerzet, doet je denken aan Tatort. De serie heeft verder vlagen van Cobra 11 met daar overheen de hardheid en het rauwe van Banshee. De eerste aflevering kijkt gemakkelijk weg en bevat een paar goede plottwists. Zie het als een uptempo voorstelrondje. Na de eerste aflevering weet je het zeker. Verhuizen naar Berlijn is geen optie en de tweede aflevering van Dogs of Berlin ga je zeker kijken.

Dogs of Berlin is vanaf 7 december te zien op Netflix en bestaat uit tien afleveringen.
Volg Dogs of Berlin
Victory Ceremony