Dokter Deen - Seizoen 2 (DVD)
6.5
Anonymous geeft Dokter Deen - Seizoen 2 (DVD) een 6.5.

Dokter Deen - Seizoen 2 (DVD)

Het eerste seizoen van de MAX-dramaserie rondom het leven van huisarts Maria Deen (Monique van de Ven, Spangen) was zo'n daverend succes dat een vervolg eigenlijk niet uit kon blijven. De doktersserie die zich vrijwel volledig afspeelt op Vlieland trok gemiddeld zo'n tweeënhalf miljoen kijkers per aflevering en was daarmee één van de best bekeken Nederlandse series in jaren. Dit tweede seizoen ziet er opnieuw prachtig uit en roept zeker een nostalgisch gevoel op, maar het scenario en het acteerwerk laten hier en daar nog wel eens wat te wensen over.

In dit tweede seizoen krijgt Maria te maken met het 'Lege Nest syndroom' nu al haar kinderen het huis verlaten hebben, terwijl haar relatie met Oscar (Leopold Witte, Gooische Vrouwen) niet heel stabiel is. Daarnaast keert haar doodgewaande ex-man Sven (Huub van der Lubbe, De aanslag) terug in haar leven en krijgt ze een speciale band met haar psychiater (Hans Dagelet, Levenslied). Ook wordt Maria oma in dit seizoen, als haar dochter Wendy (Lisa Smit, Flikken Maastricht) een kind krijgt. Haar andere kinderen zorgen ondertussen ook voor problemen; Robbert (Jelle de Jong, A'DAM-E.V.A.) wordt verliefd op Oscar's dochter (Sophie van Winden, Leef!) en Isa (Maroeska Hamer, Annie M.G.) wordt een beroemde actrice.

Genoeg verhaallijnen dus weer in dit tweede seizoen van Dokter Deen, waarbij vooral de verhaallijn rondom Maria's demente moeder (Pleuni Touw, De stille kracht) die verliefd wordt op een oude jeugdliefde (Hans Croiset, De Overloper) erg aandoenlijk is. Ook Huub van der Lubbe bewijst dit seizoen dat hij niet alleen goed kan zingen, maar ook goed als acteur uit de voeten kan. De verhaallijnen rondom de kinderen van Maria gaan na een paar afleveringen echter wel een beetje vervelen, vooral de verhaallijn rondom Wendy en haar baby is hier en daar soms behoorlijk irritant. Ook de rol van Liz Snoijink (Meiden van de Wit) is dit seizoen een beetje overbodig, omdat haar personage nauwelijks ontwikkeling doormaakt. Het beste aan Dokter Deen blijft dan ook het decor: het prachtige Vlieland waar we ook dit seizoen weer prachtige beelden van te zien krijgen.

Dokter Deen mag zich dan ook absoluut niet rekenen onder hoogstaand en onderscheidend Nederlands drama als Penoza, Overspel en Hollands Hoop. De serie blijft te nostalgisch en is niet echt vernieuwend. De bedoeling van de makers lijkt vooral het opwekken van een nostalgisch gevoel en daar slagen ze erg goed in. De verhaallijnen zijn echter wel wat magertjes en zeker de bijrollen zijn niet altijd even goed geacteerd. Toch is het een serie die best lekker wegkijkt en zeker bij oudere mensen erg goed in de smaak zal vallen. Het derde seizoen van Dokter Deen is al aangekondigd en zal waarschijnlijk in het najaar van 2015 te zien zijn.

Over de auteur, Anonymous