Dracula - Eerste aflevering
6
Mandy Gelling-Potharst geeft Dracula - Eerste aflevering een 6.

Dracula - Eerste aflevering

Al meer dan 35 jaar ben ik fan van Dracula en al zijn nazaten. Vraag me welke film of serie ik heb gezien of welk boek ik heb gelezen over Dracula en ik zal steevast antwoorden: “Je kunt beter vragen wat ik niet heb gezien of gelezen.” Dus toen ik op mijnserie.nl zag dat er een nieuwe serie in de maak was over mijn favoriete bloedzuiger kon ik het ook niet laten om een recensie te gaan schrijven. Ik ben meteen gaan spitten in het verhaal achter de serie en het blijkt dat het een gelimiteerde reeks wordt van slechts tien afleveringen gebaseerd op het boek van Bram Stoker. De hoofdrollen worden gespeeld door Jonathan Rhys Meyers (Dracula), die we ook kennen uit The Tudors, en Jessica De Gouw (Mina/Ilona) die in Arrow The Huntress speelt.

Gefascineerd door de trailer die ik in september al had gezien, zat ik 26 oktober met een kop thee voor de buis. Kan de 'nieuwe' Dracula mijn goedkeuring wegdragen of niet? We beginnen de serie in 1881 waar wij Dracula tot leven zien komen in Roemenië. Direct daarna springen we naar 1896 om daar op een groot bal in High Society Londen, Alexander (Dracula) Grayson een groots entree te zien maken. En helaas gaat het daar al meteen mis. Ik wordt niet gepakt, geraakt of gecharmeerd door deze Dracula. Hij heeft niet die charme die elke vrouw doet vallen voor deze bloedzuiger. Dracula hoort elke vrouw en man te doen huiveren, ofwel van angst of van aantrekkingskracht. Meyers overtuigt (nog) niet als de eerst geboren vampier. De oudste van allemaal, de slimste, knapste, sterkste en charmantste. Dat is jammer want ik heb het idee dat het verhaal wel doordacht is. Ze slepen er zelfs heel slim Jack de Ripper bij. Dracula schijnt naar Londen te zijn gekomen om daar wraak te nemen op de Orde van de Draak. Die heeft zijn vrouw Ilona vermoord. De aankleding en decors zijn prachtig om te zien en ook de muziek past bij het beeld. De enige die er niet in past is Dracula. Zelfs de eigenwijze Lucy (Katie McGrath, Merlin) en Mina passen beter in het plaatje van een Londen in de 19e eeuw.

Ik kan niet aan de gedachte ontsnappen dat ze niet echt de moeite hebben genomen om zich te verdiepen in het karakter Dracula. Wellicht hebben ze gedacht; we nemen een knap gezicht en dat is voldoende om Dracula te kunnen spellen. Maar niets is minder waar. Dracula is oud en wijs en deze Dracula is jong en dom. Laat zich leiden door emoties die Dracula nooit zou hebben en/of kennen. Schrijf ik daarom Dracula helemaal af? Nee zeker niet. Ik hoop dat de volgende negen afleveringen meer verhaal en diepgang zullen brengen dan de eerste aflevering. Dat we leren hoe R.M. Renfield (Nonso Anozie, Game of Thrones) in zijn leven is gekomen en waarom hij als trouwe bediende/vertrouweling van Dracula al zijn geheimen bewaard. Waarom de gezworen vijand van Dracula, Van Helsing (Thomas Kretschmann, The River), opeens zijn redder en metgezel kan zijn. En wie of wat die Orde van de Draak precies is en wat dat heeft te maken met Dracula. En is Lady Jayne Wetherby (Victoria Smurfit, Trail & Retribution) de nieuwe vampierenjager die de ondergang wordt van Dracula. Of wordt Dracula haar ondergang?

Ik zal het dus nog even volhouden met kijken, want het zijn maar tien afleveringen en misschien groeit Dracula nog in zijn rol. Voor nu zes bloedeloze punten voor een bloedeloze pilot.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst