Hessel Hoekstra geeft "Echo - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 januari 2024.
8
1

Echo - Eerste aflevering

Klein, persoonlijk, rauw en gewelddadig. In de eerste aflevering lijkt Echo weinig op andere recente Marvel-series en dat is verfrissend.

2023 werd door Marvel afgesloten met het tweede seizoen van Marvel's What If…? Nog geen twee weken later trappen ze 2024 af met een serie van een heel ander kaliber: Echo. Dit is een spin-off van Marvel's Hawkeye. In die serie verscheen Maya Lopez (Alaqua Cox) alias Echo als één van de tegenstanders van Hawkeye. Ze is doof en mist een voet, maar kan ontzettend goed vechten. Ook heeft ze banden met verschillende personages uit Marvel's Daredevil. Dit maakt haar een bijzondere en interessante keus voor een eigen serie.

In de eerste aflevering zien we hoe Maya als kind met haar vader naar New York vertrekt. Haar vader werkt daar in de criminaliteit, maar op een gegeven moment wordt hij vermoord. Topcrimineel Wilson Fisk (Vincent D’Onofrio, Godfather of Harlem) alias de Kingpin neemt Maya onder zijn hoede en ze knapt voor hem allerlei klusjes op. Wanneer ze zich uiteindelijk tegen hem keert, vlucht ze naar haar geboortegrond in Oklahoma. Maar ook daar is ze niet veilig voor de handlangers van Fisk.

Echo is kleiner en persoonlijker dan andere recente Marvel-series

De series van Marvel opereren in verschillende ordes van grootte. In Secret Invasion en Marvel's Loki stonden respectievelijk de wereldveiligheid en het lot van het tijd-ruimtecontinuüm op het spel. Echo is een stuk kleiner en persoonlijker en lijkt vooral te draaien om de vete tussen Lopez en Fisk. Het is een verhaal van persoonlijke eer, niet van het redden van de wereld. Dit gegeven is verfrissend en lijkt daardoor in weinig opzichten op veel andere series van Marvel.

Toch vertoont Echo gelijkenissen met een aantal minder recente Marvel-series, en dat zijn de series die tussen 2015 en 2019 door Netflix gemaakt zijn. Dit komt allereerst natuurlijk door de aanwezigheid van Wilson Fisk. Ook Daredevil (Charlie Cox, Boardwalk Empire) zelf maakt zijn opwachting in Echo. Dit maakt niet alleen nieuwsgierig naar de rest van deze serie. Het maakt ook ontzettend nieuwsgierig naar de aankomende serie Daredevil: Born Again.

De mooie vechtscènes die we uit Daredevil kennen zijn weer terug

Ook de toon en de sfeer van Echo komen overeen met die van de Netflix-series. Alles is een stuk donkerder en rauwer en voelt volwassener aan. Het geweld is harder, bloederiger en smeriger. De serie Daredevil stond bekend om mooi gechoreografeerde vechtscènes die uit lange shots bestaan. In deze aflevering zit ook zo’n scène en het is weer om van te genieten. Ik hoop dat er in de rest van de serie nog meer van zulke momenten zitten.

Ondanks dat dit een spin-off van Hawkeye is lijkt Echo ook goed op zichzelf te kunnen staan. Het grootste deel van deze eerste aflevering is in feite één lange flashback over Maya’s jeugd. De relevante scènes die we al eerder in Hawkeye hebben gezien, komen nog een keer kort langs. Dit is een prettige opfrisser voor wie Hawkeye al gezien heeft en een mooi stukje context voor wie dat niet heeft gedaan.

Echo begint veelbelovend met een donkere, persoonlijke sfeer en veel geweld. Het lijkt daardoor niet heel erg op de meeste recente Marvel-series, en meer op series als Daredevil en Jessica Jones. Dit gegeven is verfrissend en maakt nieuwsgierig naar meer. De gehele serie bestaat uit vijf afleveringen van ongeveer drie kwartier, dus daar ben je zo klaar mee. Ik heb zelf genoten van de eerste aflevering en ik ben heel benieuwd naar de rest.
Volg Echo
Maya
Maya