9
Peter Rotthier geeft "Eigen Kweek - Complete serie" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 20 Maart 2019.
0
0

Eigen Kweek - Complete serie

De familie Welvaert is een West Vlaamse boerenfamilie die leeft van de aardappelkweek. Na een paar mislukte oogsten en een slechte investering, zit vader Jos (Dirk Van Dijck, 13 Geboden) met de handen in het haar. Net voor zijn pensioen dreigt de levenslange arbeid op de aardappelvelden tot een failliet te leiden. Om die ondergang te ontlopen laat hij zich verleiden om zich in te laten met het kweken van wiet.

In Vlaanderen wordt hagelslag, omschreven als muizenstrontjes, wat door Frank vertaald werd als ‘Shit of Mouse’.

Deze leidraad was aanvankelijk gepland voor een one-shot dat na één seizoen begraven zou worden. Eigen Kweek werd echter zo populair in Vlaanderen dat de makers uiteindelijk gezwicht zijn en er uiteindelijk nog een tweede en derde seizoen zouden volgen. Tussendoor mochten de Welvaerts ook nog eens opdraven in een kerstspecial.

Eigen Kweek was dan ook meteen een schot in de roos. Niet alleen om het sappige West Vlaams dat grotendeels de voertaal is, maar vooral dankzij de fantastische vertalingen van zoon Frank (Wim Willaert, Bevergem) die aan het begin van de serie wacht op zijn Thaise bruid, Julita (Rhoda Mae Montemayor, Power Rangers: Operation Overdrive ). De dame spreekt bij aankomst natuurlijk nog geen Vlaams, dus moet Frank zich behelpen met het Engels en laat dat nu een probleem zijn van Frank en de andere Welvaerts. Hun Engels zorgt voor hilarische toestanden met als hoogtepunt het hagelslag-moment. In Vlaanderen (extra info voor onze Nederlandse lezers) wordt hagelslag omschreven als muizenstrontjes, wat door Frank vertaald werd als ‘shit of mouse’. Smakelijk zullen we maar zeggen.

Eigen Kweek
© Eén

Frank moet ook niets hebben van de wietplannen van zijn vader en zijn broer Steven (Sebastien DeWaele, Gent West) en houdt zich aanvankelijk afzijdig. Zijn broer, die zelf wel van een lekkere speciale sigaret houdt, is helemaal in de wolken. Hij trekt samen met zijn vader naar Nederland op zoek naar de juiste plantjes.

Natuurlijk zijn de plaatselijke dealers niet ingenomen met wat de Welvaerts doen. Als de eerste oogst dan ook aan de man gebracht wordt door de jongste zoon, staat er al gauw een drugsbaron, Den Ollander (Sam Louwyck, La trêve) genaamd, aan de deur. De Welvaerts worden verplicht om te gaan planten voor de man en dat zorgt natuurlijk voor heel wat problemen. Het is dan ook op eieren lopen voor de Welvaerts. Moeder Welvaert, (Sien Eggers, Het Eiland) weet aanvankelijk van niets. Maar goed ook, want haar beste vriendin Chantal (Maaike Cafmeyers, Aspe) is een lokale politieagente die bijna dagelijks op de koffie komt.

Al deze ingrediënten zorgen voor een spannende en bij momenten zeer hilarische serie die je aan de buis gekluisterd houdt van de eerste tot de laatste seconde. Diezelfde spanning en humor krijg je ook voorgeschoteld in het tweede seizoen waar de tweelingbroer van den Ollander opduikt. Dat tweede seizoen haalt zonder probleem hetzelfde niveau van dat eerste seizoen.

De makers hadden ruim de tijd genomen voor dat tweede seizoen, iets wat ze dan weer niet hadden om seizoen drie op de kijkers los te laten. Dat derde seizoen staat vooral in het teken van het oprollen van de wietkwekers in de streek en de Welvaerts staan na hun belevenissen in de eerste twee seizoenen zwaar onder verdenking, dankzij de plaatselijke agente. De komst van een Antwerpse politie-inspecteur (Peter Van Den Begin, Hollands Hoop) die de leiding van het onderzoek op zich neemt, zorgt er voor dat het onderzoek uiteindelijk een hele andere richting uitgaat.

Eigen Kweek
© Eén

Dat derde seizoen kan echter niet tippen aan de eerste twee seizoenen. Het is nog altijd leuk en er zit voldoende spanning in het verhaal, maar na twee seizoenen ben je het West Vlaamse Engels wel een beetje beu en het West Vlaamse van de Thaise vrouw van Frank, die in verwachting is van een drieling, kan dat effect niet teniet doen. Daarom ook dat we het hen niet kwalijk kunnen nemen dat ze de boeken op passende en mooie wijze hebben afgesloten met dat derde seizoen.

De makers hadden ruim de tijd genomen voor dat tweede seizoen, iets wat ze dan weer niet hadden om seizoen drie op de mensen los te laten.

De acteurs van Eigen Kweek verdienen allemaal een dikke pluim want zonder hen had deze serie nooit het succes gekregen dat deze serie nu wel heeft. Vooral de uit Engeland afkomstige Thaise actrices die in deze serie opdraven, moeten zware momenten gehad hebben om zich staande te houden tussen al dat West Vlaams dialect. Hoedje af. Het succes zorgde er zelfs voor dat er een Eigen Kweek-gezelschapsspel op de markt kwam en op maandag was de serie, zeker in het eerste seizoen, het onderwerp van de gesprekken op de werkvloer.
Volg Eigen Kweek
Tende
Tende