Elvira - Seizoen 1
7.5
Ron Schoonwater geeft Elvira - Seizoen 1 een 7.5.

Elvira - Seizoen 1

De vraag is hoe naïef Elvira kan zijn.
Als je de trailer ziet lijkt het erop dat Elvira een humoristische toon heeft. Als je dan begint met kijken blijkt Elvira een inktzwart drama te zijn. Een emotioneel drama waarin misdaad een grote rol speelt. Een mix van sociaal en misdaaddrama dus. Die aanpak werkt goed maar zorgt er soms ook voor dat de serie iets te veel hinkt op twee gedachten.

De introverte Elvira (Sara Klein Larsen, Advokaten) werkt als receptioniste in een bordeel. Wanneer een van de prostituees verdwijnt komt Elvira in actie. Zij gaat op onderzoek uit en maakt daarbij gebruik van de diensten van de corrupte politieagent Køster (Peter Plaugborg, Ulven Kommer). Deze jeugdvriend van Elvira runt ook het bordeel. Zijn hulp inroepen blijkt geen goede keuze. Het privéleven van Elvira wordt gedomineerd door haar verslaafde broer. Zij probeert hem met alle macht in te laten zien dat hij zijn leven op de rit moet krijgen. Dat loopt telkens uit op een grote teleurstelling.

De aanpak van Elvira is verfrissend.

De naïviteit van Elvira zorgt ervoor dat ze in verschillende lastige situaties terecht komt. Ze begeeft zich in een wereld vol met criminelen zonder te snappen welke risico's ze loopt. De enige hulp die ze kan verwachten is van een ex-klant van de vermiste prostituee. Zijn hulp roept echter ook vragen op. Wanneer de zoon van de verdwenen prostituee onder de hoede van Elvira komt is het spel op de wagen. Hij is schijnbaar zo belangrijk dat er meerdere pogingen gedaan worden om hem bij Elvira vandaan te halen. Het zorgt ervoor dat zij nog vasthoudender wordt in haar onderzoek.

Elvira
© Viaplay

Køster blijkt zich compleet in de nesten gewerkt te hebben. Door zijn werkzaamheden voor het bordeel is hij kwetsbaar voor manipulatie. Dat wordt gebruikt door de criminelen die hij tegenkomt. Zijn uitbundige levensstijl keert zich tegen hem. Zeker wanneer zijn collega bij de politie onraad ruikt. Køster werkt zich als reactie steeds verder in de nesten. Privé wordt dit onhoudbaar. Daarnaast komt zijn relatie met Elvira onder druk te staan. Køster kiest namelijk voor zelfbehoud en niet voor vriendschap. Hij zinkt daardoor stap voor stap steeds verder in het criminele moeras.

Elvira is niet bepaald een typische held.

De aanpak van Elvira is verfrissend. Elvira is niet bepaald een typische held. Haar leven speelt zich af aan de onderkant van de samenleving. Haar naïviteit is wel iets te veel van het goede. Zelfs als het er duimendik bovenop ligt dan tuint Elvira er nog in. Daarnaast kent het verhaal net iets te veel plots. Iedereen lijkt wat te verbergen te hebben. Het is wat dat betreft allemaal nogal ver gezocht. Aan de positieve kant is dat het acteerwerk over het algemeen uitstekend is. Alleen bij Køster voelt het soms als overacting. De rest zorgt ervoor dat er een uiterst grimmig maar ook realistisch beeld geschetst wordt van mensen die het niet bepaald makkelijk hebben.

Conclusie is dan ook dat Elvira geen doorsnee misdaad of sociaal drama is. Dat is een positief gegeven. Helaas zijn er, zoals hierboven beschreven, ook een aantal kritische punten. Eigenlijk is het daardoor lastig om er een goed cijfer op te plakken. Het verfrissende en eigenzinnige aspect verdient lof maar de soms mindere uitwerking moet ook terug te zien zijn in het cijfer dat ik geef. Met dat alles in gedachte geef ik Elvira een zevenenhalf. Het doet wat mij betreft recht aan de plus en minpunten.

Elvira is ondanks dat het een Viaplay Original is te zien via MyLum en niet via Viaplay zelf.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater