6.5
Wichita van Rijkom geeft "En helt vanlig familj - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 25 december 2023.
3
0

En helt vanlig familj - Seizoen 1

Wanneer in En helt vanlig familj de negentienjarige Stella wordt opgepakt voor een moord blijven haar ouders achter met heel veel vragen. Wat is er gebeurd, waarom wordt hun dochter van deze misdaad verdacht en heeft zij ook daadwerkelijk iemand vermoord?

Het Zweedse En helt vanlig familj, in het Engels vertaald A Nearly Normal Family, is één van Netflix’s nieuwste miniseries. Het mysterieuze dramatische verhaal gaat over de familie Sandell uit Lund bestaande uit vader, moeder en dochter. Op het eerste oog is het een hele normale familie, maar achter gesloten deuren spelen onverwerkte trauma’s uit het verleden een grote rol in hun huidige levens.

Je begrijpt waarom de personages doen wat zij doen en je kunt je als kijker ook echt voorstellen wat hen tot hun acties drijft.

Stella Sandell (Alexandra Karlsson Tyrefors) is vijftien jaar oud als tijdens een sportkamp wordt verkracht. Uiteindelijk wordt deze gebeurtenis onder het tapijt geveegd en gaan we vier jaar vooruit in de tijd. Stella is nu negentien jaar oud en weet nog niet echt wat ze wil met haar leven. Ze werkt en droomt over verre reizen terwijl haar ouders haar liever net zoals beste vriendin Amina (Melisa Ferhatovic) zien studeren en werken aan een stabielere toekomst. Als Stella tijdens haar verjaardag de rijke, oudere Christoffer Olsen (Christian Fandango Sundgren, Ondskan) tegen het lijf loopt gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Ze is geïntrigeerd door hem en hun relatie ontwikkelt zich in sneltreinvaart.

En helt vanlig familj begint met een moord. Al gauw blijkt dat Stella wordt opgepakt voor deze moord maar wie het slachtoffer is wordt pas later duidelijk. Naarmate het verhaal vordert zien we de oploop naar de moord om uiteindelijk tijdens de laatste aflevering erachter te komen wat er echt is gebeurd die noodlottige avond. Heeft Stella de moord gepleegd of was het iemand anders, en wat was het motief voor de misdaad?

Stella’s moeder Ulrika (Lo Kauppi) is advocate en nogal een workaholic. Haar relatie met haar man Adam (Björn Bengtsson, The Last Kingdom), die pastoor is bij de Kerk van Zweden, heeft hieronder te lijden. Ze lijken nogal uit elkaar te groeien en het wordt er niet makkelijker op nadat hun dochter in de gevangenis belandt. Waar Ulrika zich begraaft in haar werk gaat Adam op zoek naar antwoorden door zijn eigen onderzoek te starten. Wat al gauw duidelijk wordt is dat ze allebei op een totaal andere manier met hun emoties omgaan waardoor van elkaar steunen weinig sprake is. Kan hun relatie dit alles overleven?

En helt vanlig familj

Met maar zes afleveringen die samen rond de vijf uur in beslag nemen is het geen lange serie. Toch is dit meer dan genoeg tijd om het verhaal te vertellen en de karakters diepgang te geven. Aan het eind is duidelijk wat er precies is gebeurd en is het aan de kijker om te bepalen of de gevolgen hiervan ook terecht zijn of niet. Persoonlijk hou ik wel van dit soort korte mysteries maar ik moet eerlijk bekennen dat dit verhaal mij toch iets tegenviel. Dat heeft overigens niks te maken met het acteerwerk want dat was ijzersterk.

Halverwege voelt de serie met name wat langdradig en zelfs saai hier en daar.

Het is duidelijk dat de makers het geheel realistisch hebben willen vertellen met echte mensen en hun gebreken. Voor mijn gevoel zijn ze hier soms iets teveel in doorgeslagen. Er is geen enkel personage echt sympathiek en hoewel het logisch is dat trauma een hoop met een persoon doet had ik graag ook wat meer positieve kanten van bijvoorbeeld de ouders willen zien. Wat ik wel heel goed vond was hoe geloofwaardig het geheel is. Je begrijpt waarom de personages doen wat zij doen en je kunt je als kijker ook echt voorstellen wat hen tot hun acties drijft.

Er miste wat spanning in En helt vanlig familj. De sfeer die in de trailer wordt neergezet kwam maar op een enkel moment tijdens het kijken echt naar voren. Het verhaal kabbelt wat voort en er is erg veel aandacht voor hoe de ouders van Stella omgaan met alles wat haar overkomt. Dit had van mij wel iets minder gemogen. Halverwege voelt de serie met name wat langdradig en zelfs saai hier en daar. Dit is een kwestie van smaak en maakt de serie zeker niet slecht. Uiteindelijk is het gewoon een goed verhaal dat goed verteld wordt. Maar ik had me toch iets meer bij de serie voorgesteld. Vandaar dat mijn eindcijfer niet heel hoog is, voor mij was En helt vanlig familj het toch net niet.

En helt vanlig familj
Volg En helt vanlig familj
Chapter Six