Ron Schoonwater geeft "Endeavour - Seizoen 9" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 juli 2023.
6
0

Endeavour - Seizoen 9

Een waardig einde van Endeavour.

Na negen seizoenen is de koek op. Endeavour, de prequel van Inspector Morse (1987 – 2000), is met dit seizoen tot een einde gekomen. Gelukkig is het een waardig einde. Dit laatste seizoen kent drie afleveringen die alle ingrediënten weer voorbij laat komen die deze serie tot zo'n succes heeft gemaakt. Na negen seizoenen gaan we de vaste personages absoluut missen. Feit is dat Inspector Morse twee andere uitstekende series heeft opgeleverd. Naast Endeavour is dat natuurlijk Lewis (2006 – 2015) die over de assistent van Inspector Morse gaat.

Het is triest en mooi tegelijk.

Het moet gezegd dat Shaun Evans zijn rol als Endeavour Morse uitstekend vormgeeft. In dit laatste seizoen zinkt hij verder weg in alcohol en wordt hij steeds meer de getroebleerde, ietwat norse man die bekend wordt in de hoofdserie. Het laatste shot spreekt boekdelen. De twee kenmerkende auto's die elkaar tegenkomen en de reflectie in de spiegel (die ook in het begin van Endeavour gebruikt werd). De afronding en overgang kan niet beter in beeld gebracht worden. Ook het liefdesleven van Morse krijgt een passend slot. De liefde die hij voelt voor Joan Thursday blijft complex. Zeker omdat Joan inmiddels andere plannen heeft.

Endeavour
© ITV1

Heel even lijkt dit seizoen iets te veel terug te willen grijpen op een oude en ingrijpende zaak. Machtige demonen bedreigen de verschillende hoofdrolspelers. De kluwen aan machtsspelletjes maakt het verhaal niet bepaald overzichtelijk. Het lijkt dat de schrijvers iets te geforceerd naar een afgerond einde toe willen werken. Gelukkig blijkt de uitkomst niet zo dramatisch als de aanzet doet vermoeden. Bovendien trekt het verhaal over de privélevens van de verschillende hoofdpersonen alles weer recht. Deze verhalen zijn de kracht van dit seizoen. Het zorgt ervoor dat we nog een keer mee kunnen leven met de mensen waar we zo van zijn gaan houden. Het is triest en mooi tegelijk.

Het einde doet pijn.

Het einde doet pijn. De mooi geschoten beelden van Oxford gaan we absoluut missen. Natuurlijk zien we vooral de toeristische trekpleisters van de stad. Het zorgt voor een zeer eigenzinnige en passende sfeer. De hooghartigheid van het studentenleven krijgt dit seizoen nog een keer de aandacht. Ook de verfijnde omgeving waarin dit gebeurt wordt weer mooi in beeld gebracht. Het is deels uiterlijke schijn en machtsvertoon. Het is een van de grote aantrekkingskrachten van de genoemde series. Het hooghartige versus de weerzin en het kwetsbare van de hoofdrolspeler. Endeavour neemt afscheid en hint op het vervolg. Dat vervolg is er al met Inspector Morse en Lewis. Het is zelfs mogelijk dat een van de geïntroduceerde personages dit seizoen een nieuwe kans op een vervolg geeft. We gaan het zien...
Volg Endeavour
Exeunt
Exeunt