Wesley Fechter geeft "Eric - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 3 juni 2024.
7
0

Eric - Eerste aflevering

Waar is Edgar? Dat is de vraag die zijn ouders bezig houdt en zij grijpen elke strohalm aan om hier achter te komen. Zelfs als die laatste strohalm een fictief monster is die Eric heet.

In de eerste aflevering van deze miniserie wordt direct duidelijk waar het om draait. Edgar (Ivan Morris Howe) is ’s ochtends alleen naar school vertrokken, maar daar nooit aangekomen. In de eerste paar minuten van deze aflevering zien we de oproep op televisie van de politie en de vader van Edgar aan alle kijkers of zij informatie hebben die kan leiden tot het vinden van Edgar. Zijn vader Vincent (Benedict Cumberbatch, Sherlock) smeekt Edgar om toch vooral terug te komen en te bewijzen aan iedereen dat hij nog leeft.

Eric

Er blijkt echter meer te spelen. Vincent is poppenspeler en bedenker van het televisieprogramma Good Day Sunshine. Waar in dit Sesamstraat-/Muppetachtige programma alles zoetsappig, vrolijk en vriendelijk is, is Vincent dit duidelijk niet. Zijn collega’s en zijn zakenpartner Lennie (Dan Fogler, The Offer) krijgen met regelmaat de wind van voren, zijn huwelijk met Cassie (Gaby Hoffmann, Transparent) bestaat uit irritaties en ruzies en ook voor Edgar heeft hij niet al teveel aandacht, zelfs niet als Edgar een nieuw personage voor de show heeft bedacht, Eric. En tot overmaat van ramp drinkt Vincent veel te veel en wordt er meermaals gerefereerd aan zijn mentale problemen.

Cumberbatch weet deze narcistische, alcoholische vader dermate goed neer te zetten dat het lastig is om ook maar enige sympathie te voelen voor hem.

Niet een ideale situatie dus. Daar komt detective Michael Ledroit (McKinley Belcher III, We Own This City) ook al snel achter. Hij probeert de situatie goed in beeld te krijgen, maar beide ouders van Edgar lijken niet helemaal open en eerlijk te zijn. Het is echter ook maar de vraag of Ledroit er volledig met zijn aandacht bij is. Hij is overgestapt naar de afdeling vermissingen, maar lijkt het werk van zijn oude afdeling niet helemaal los te kunnen laten. Daarnaast is hij een homoseksuele agent in de jaren 80, een tijd waarin de angst voor HIV en de daaruit voorvloeiende haat richting homoseksuelen hoogtij vierde.

Maar nog even terug naar Vincent. Want die vindt dat hij zelf meer moet doen om Edgar te vinden en is ervan overtuigd dat het maken van Edgars pop Eric ervoor zal zorgen dat hij Edgar weer zal vinden. Die pop zal dus gemaakt moeten worden, iets wat niet al te ingewikkeld zou moeten zijn aangezien Vincent Eric inmiddels daadwerkelijk ziet en met hem praat.

Eric

De eerste aflevering van Eric is mij uitstekend bevallen en doet wat het moet doen. Het zet een heldere basis voor een verhaal neer en zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar het verdere verloop. De belangrijkste vraag is natuurlijk of Edgar nog leeft en terug bij zijn ouders komt, maar daarnaast lijkt vrijwel iedereen iets te verbergen te hebben en ik ben dan ook erg benieuwd wat er precies speelt en hoe de verhaallijnen bij elkaar worden gebracht in zes afleveringen.

Als de eerste aflevering een voorbode is voor de rest van de miniserie, dan wordt het in elk geval zes afleveringen genieten van de acteerprestaties van Benedict Cumberbatch. Waar je bij ouders van een vermist kind toch met name medeleven verwacht te voelen als kijker, is dat hier nog best lastig door het gedrag van Vincent. Cumberbatch weet deze narcistische, alcoholische vader dermate goed neer te zetten dat het lastig is om ook maar enige sympathie te voelen voor hem.
Volg Eric
Episode 6
Episode 6