Lucas Verbunt geeft "Euphoria - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 8 december 2019.
2
0

Euphoria - Seizoen 1

I know it all may seem sad, but guess what? I didn't build this system, nor did I f*ck it up.

Euphoria is misschien wel een van de meest besproken series van afgelopen zomer. De controverses rondom de scene met dertig penissen, of 'gewoon' het vele drugsgebruik in een serie die over zestienjarigen lijkt te gaan, hield de gemoederen in Amerika bezig. En ja, niets is minder waar. Dat alles zit zeker in Euphoria. Maar wat een intens goede serie is dit.

Euphoria volgt Rue (Zendaya, Shake It Up), een problematische tiener die problemen heeft met drugs, haar mentale gezondheid en het leven in het algemeen. Zendaya schittert in deze rol en bewijst dat ze veel meer is dan een van de vele Disney kindsterren. Euphoria reflecteert op de wereld en is niet bang om deze expliciet te tonen; dit schrikt sommige mensen wellicht af, maar ik vond het verhelderend.

Ik wil niet te veel in het daadwerkelijke verhaal duiken, omdat je het echt zelf moet ervaren. Elke aflevering wordt ingeluid door middel van een monoloog aan de hand van Zendaya's stem. De monologen geven meer diepgang aan de vele personages die we volgen en zet de toon voor de rest van de aflevering. Ik kreeg er elke keer weer een beetje kippenvel van.

Zowel de bekende namen als nieuwkomers brengen Euphoria tot leven. Dit doen zij allen met volle overtuiging, het acteerwerk is van ontzettend hoge kwaliteit. Het ensemble kent onder andere Sydney Sweeney (The Handmaid's Tale), Jacob Elordi (The Kissing Booth), Eric Dane (Grey's Anatomy), Alexa Demie (Love) en in het bijzonder nieuwkomers Barbie Ferreira en Hunter Schafer. Ik was heel erg onder de indruk van de laatste twee, vooral omdat het voor beiden de eerste 'echte' acteerklussen was.

Euphoria
© HBO

I’m envious of your generation, you know. You guys don’t care that much about the rules.

Euphoria zit bomvol provocerende elementen en legt het er misschien dik bovenop. Zeker om alles in één serie bespreken. Dit maakt het echter niet minder waar. De gebeurtenissen die de serie laat zien komen vaker voor dan je denkt. Het is belangrijk dit te laten zien. Technisch gezien is Euphoria ook ontzettend goed. De cinematografie is top en de soundtrack geeft de serie nog een extra boost. Ook het script, de editing; alles is tot in de puntjes uitgewerkt.

Er zijn een paar plotpunten die nog iets verder toegelicht hadden mogen worden, maar wellicht gebeurt dit in het tweede seizoen. Euphoria blinkt uit in de scenes waar drugs in het spel zijn, bijvoorbeeld de scene in de eerste aflevering waar Rue de gang rondloopt. Ook het einde van aflevering zeven is ontzettend intens. De laatste scène van het seizoen is helemaal een cinematografisch wonder. Het was ook fijn om Zendaya's prachtige stem even te horen, niet geforceerd, maar echt op het goede moment.

Euphoria is verhelderend. Het kijkt naar de streep en stapt er bewust overheen. Het laat denken en confronteert. Je moet ervan houden; misschien vind je het gewoon overdreven. Zelfs dan kun je niet om het feit heen dat de techniek en filmische aspecten van Euphoria indrukwekkend zijn. Een 9,5 van mij.
Volg Euphoria
All My Life, My Heart Has Yearned for a Thing I Cannot Name
02x08