Lucas Verbunt geeft "Fate: The Winx Saga - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 26 januari 2021.
12
0

Fate: The Winx Saga - Eerste aflevering

Deze grimmige adaptatie van de bekende animatieserie deelt rake klappen uit. Maar verwacht geen glitterpakjes, pixies of muzikale transformaties.

Winx Club is kenmerkend voor de jeugd van veel jongvolwassenen. Toen de Italiaanse animatieserie in 2004 in première ging, was menig kind dolenthousiast. Winx Club ging over zes feeën die samen met hun vriendjes, de stoere Specialisten, de strijd aangingen met het kwaad. Het eerste seizoen werd gevolgd door, in eerste instantie, twee seizoenen en een film. Inmiddels telt de franchise zeven seizoenen, drie films en meerdere spin-offs. In het tijdperk van live-action remakes, kon die versie natuurlijk niet uitblijven.

Een aantal jaar geleden kondigde Netflix aan een live-action versie te gaan maken van Winx Club. Toen de cast officieel werd gepresenteerd kreeg de serie meteen bakken met kritiek. Want waar waren Tecna, Flora en de heksen? Wie is Terra en waarom is Musa niet Oost-Aziatisch? Ook ik moet bekennen dat ik wat sceptisch was. De vele remakes die momenteel op de markt verschijnen zijn zeker niet allemaal even goed. Soms is het beter om iets gewoon te laten. Echter, na het zien van de eerste aflevering heb ik mijn mening bij moeten stellen.

[image-261940]

Fate: The Winx Saga vertelt het verhaal van de zestienjarige vuurfee Bloom (Abigail Cowen, Chilling Adventures of Sabrina). Bloom is opgegroeid op Aarde en na een incident blijkt dat ze magische krachten heeft. Zo zijnde begint ze in het nieuwe schooljaar aan de magische school Alfea, in de Otherworld. Het magische rijk is echter minder stabiel dan voorheen en gevaar schuilt achter vele hoeken. De pilot introduceert de kijker een grimmigere wereld dan zij wellicht herinneren van vroeger.

Het blijft lastig om een adaptatie niet te vergelijken met het origineel. Toch is dat de enige manier waarop je deze serie zou moeten kijken. Iginio Straffi, het brein achter Winx Club en Fate: The Winx Saga, presenteerde de live-action versie als een volwassen adaptatie die zou aansluiten bij de huidige leeftijd van de oorspronkelijke kijkers. Dus geen glitterpakjes, muzikale transformaties en schattige vertoningen; maar monsters, gevaar en een wereld in nood. Deze nieuwe, donkere wereld is mede mogelijk gemaakt door schrijvers van The Vampire Diaries. De pilot brengt deze sfeer goed over en laat zien dat Fate: The Winx Saga een opzichzelfstaande creatie is. Daarnaast, een adaptatie is natuurlijk nooit een exacte kopie van het origineel, die bestaat immers al. Bovendien bevat de nieuwe serie ook mannelijke feeën en vrouwelijke Specialisten! Yay voor inclusiviteit!

Als je het originele verhaal wil, kan je altijd de animatieserie opnieuw kijken.

Door met een verse blik naar de serie te kijken en het te appreciëren voor wat het is, en niet voor wat de animatieserie was, moet ik toegeven dat Fate: The Winx Saga verassend goed is. De jongvolwassenen-serie heeft goede speciale effecten, de world building komt goed op gang en het acteerwerk is veelbelovend. Een veelal onervaren cast brengt soms de nodige acteerproblemen met zich mee, maar het valt mij nog niet tegen. Naast Cowen zien we onder andere Hannah van der Westhuysen als Stella, Precious Mustapha als Aisha, Eliot Salt als Terra en Elisha Applebaum als Musa. De Specialisten worden onder andere vertolkt door Danny Griffin (als Sky), Freddie Thorp (als Riven) en Theo Graham (als Dane).

Over het algemeen heeft Fate: The Winx Saga mij ontzettend verrast. Ik ben benieuwd naar de rest van de afleveringen en een eventueel tweede seizoen. Momenteel wordt de serie erg goed bekeken, dus dat belooft in ieder geval veel goeds. Ondanks dat ik Tecna, Flora, de transformaties en de heksen best een beetje mis, heb ik genoten van de pilot. Terra is een fantastische toevoeging aan de mix en Musa's empathische krachten wekken ook mijn interesse.

Dus, de moraal van het verhaal is: een adaptatie is geen kopie. Waardeer het voor wat het is, niet voor wat het origineel was. Als je het originele verhaal wil, kan je altijd de animatieserie opnieuw kijken. De pilot van Fate: The Winx Saga krijgt van mij een welverdiende 8.0!
Volg Fate: The Winx Saga
All the Wild Witches
All the Wild Witches