6.5
anonymous geeft "Fear the Walking Dead - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 21 april 2016.
0
0

Fear the Walking Dead - Seizoen 1

Terwijl Rick nog in een coma ligt… speelt Fear The Walking Dead, de spin-off van The Walking Dead, zich af. Als diehard liefhebber van de moederserie was ik erg benieuwd naar het eerste seizoen van de spin-off. Helaas is het eerste seizoen niet in Nederland uitgezonden en heb ik geduldig op de dvd gewacht. De spin-off focust zich met name op een periode die zich voor The Walking Dead afspeelt. Waar we bij Rick & Co midden in de actie vallen, wordt er bij Fear The Walking Dead vooral gefocust op het ontstaan van de nieuwe (zombie)wereld en daarmee ook het einde van de oude wereld en de beschaving zoals wij mensen die kennen. Een ander perspectief dus, maar wel in hetzelfde universum.

Fear The Walking Dead
© AMC

Fear The Walking Dead speelt zich af in Los Angeles waar een gescheiden familie op zoek is naar de oorzaak van het zombievirus ofwel de apocalyps. Het dagelijks leven van Madison Clark (Kim Dickens, House of Cards) en Travis Manawa (Cliff Curtis, Live Free or Die Hard) maar ook dat van hun kinderen Nick Clark (Frank Dillane, In the Heart of the Sea), Alicia Clark (Alycia Jasmin Debnam-Carey, The 100), Chris Manawa (Lorenzo James Henrie, Star Trek: The Future Begins) en de ex vrouw van Travis, Liza Ortiz (Elizabeth Rodriguez, Orange is the New Black) wordt ruw verstoord als de samenleving in gevaar komt en de beschaving als een dunne laag vernis weg pelt. De onderlinge verhoudingen zijn al niet zo goed en dan zijn de familieleden ook nog tot elkaar aangewezen om te overleven.

Fear The Walking Dead focust zich vooral op het begin van de uitbraak en weet daardoor afstand te nemen van de moederserie. Wat is dit virus dat ervoor zorgt dat de doden in zombies veranderen? De eerste afleveringen komen misschien wat traag op gang maar de omschakeling van een normaal functionerende samenleving tot de beschaving die langzaam in elkaar stort, is wel geloofwaardig weergegeven. Nog een pluspunt is dat er niet wordt uitgelegd wat de echte oorzaak van het virus is en hoe het is ontstaan maar wat het met mensen, de doodgewone burger, doet. Hoe registreer je zo'n gebeurtenis als mens? Hoe ga je daarmee om en met de daarbij horende paniek en angst? Daarnaast haakt de serie in op dezelfde thematiek als The Walking Dead. Is de mens niet gruwelijker dan de zombies?

Fear The Walking Dead
© AMC

Erg jammer aan Fear The Walking Dead is dat er, voor mijn gevoel, geen connectie ontstaat tussen de personages. Ze missen een stukje diepgang en op sommige momenten zelfs geloofwaardigheid. Met name het hoge tienergehalte onder de personages en Daniel Salazar (Rubén Blades, Safe House), die wel erg snel en zonder enige twijfel mensen begint te martelen, haalden af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan.

Het eerste seizoen van Fear The Walking Dead is de moeite waard om naar te kijken, zeker als je fan bent van The Walking Dead zelf. Gelukkig wordt er gekozen om de kijker mee te nemen naar de start van de zombie apocalyps door de ogen van de normale burger en krijgen we niet hetzelfde voorgeschoteld als in de moederserie. Kortom, een prima spin-off maar hij haalt niet het niveau van het origineel.
Volg Fear The Walking Dead
The Road Ahead
The Road Ahead