5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Fear The Walking Dead - Seizoen 2B (aflevering 8 en 9)" een 5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 20 augustus 2016.
2
2

Fear The Walking Dead - Seizoen 2B (aflevering 8 en 9)

Altijd leuk previews bekijken, zo ook van de eerste twee afleveringen van de tweede helft van seizoen twee van Fear The Walking Dead. Hoewel ik niet zo tevreden ben over het eerste seizoen. En het eerste deel van het tweede seizoen me ook niet echt voor de buis gekluisterd hield ben ik toch nieuwsgierig naar het tweede deel. Zoals vele van jullie misschien hebben gelezen, is Jos Herbrink (Lange) op de set geweest van Fear The Walking Dead en hij was erg enthousiast wat hij daar had gezien. Hij kon en mocht uiteraard niets verklappen maar wel kon hij vertellen dat het tweede deel heel spannend zou gaan worden.

Nou, spannend kan ik aflevering acht en negen niet noemen. Het leek wel een remake van de eerste paar afleveringen van The Walking Dead, de veel grotere en oudere broer van Fear The Walking Dead. Alleen die eerste paar afleveringen waren wel spannend. En dat is precies het probleem, in mij ogen, van Fear The Walking Dead. Grotere broer heeft het allemaal al laten zien, het begin, de krankzinnigheid, het verval van de menselijke factor, de angst, de onwetendheid, de onzekerheid en vooral hoe de hele wereld gek lijkt geworden.

Het lijkt wel een schooluitje in plaats van vechten voor lijfsbehoud

De groep is verdeeld in drie stukken. We hebben Nick die werkelijk denkt dat hij onschendbaar is. Travis en Chris die verdwenen lijken te zijn, en de grotere groep met Alicia, Madison, Victor en Ofelia. De laatste groep is de domste van allemaal, vooral Victor en Madison hebben het geruite garen niet uitgevonden. Even te herinnering; ‘je bent niet onschendbaar in plek met veel glas en deuren.’ De wereld staat letterlijk in brand en je denkt onschendbaar te zijn, ontastbaar te zijn? Dan moet je het maar op de harde manier leren. Alleen die harde manier komt niet over bij Fear The Walking Dead, althans niet in de afleveringen die ik heb gezien.

Fear The Walking Dead
© AMC

Been There, Done That

Mijn ergernis gehalte van de stommiteit, de manier waarop de groep met elkaar omgaat, het lijkt wel een schooluitje in plaats van vechten voor lijfsbehoud. Ook Nick ontsnapt niet aan mijn afkeur al vind ik wel dat de jonge acteur het beter doet dan zijn ouderen collega’s. Uiteraard zijn de speciale effecten en de zombies weer prachtig gemaakt. En ook de setting in Mexico past uitstekend in dit zombie verhaal. Het is alleen dat ik nog steeds vind dat Fear The Walking Dead nog steeds niet in de schaduw kan staan van The Walking Dead.

Of dit nu komt omdat ik blijf vinden dat Fear The Walking Dead overbodig is, het verteld niets nieuws en brengt niets nieuws voor de kijker naar de alom bekende zombie Apocalyps. In het Engels hebben ze daar een prachtige uitdrukking voor; ‘Been There, Done That’ (vertaling: ben er geweest, heb dat al gedaan). Mijn hoop is dat Fear The Walking Dead een andere kant opgaat dan The Walking Dead, maar helaas gebeurd dat nog niet in aflevering acht en negen, het blijft een herhaling van zetten met andere acteurs in een andere omgeving. Nog steeds geen voldoende voor Fear The Walking Dead, 5 punten.

Op zondag 21 augustus gaat het tweede deel van start bij AMC Amerika. In Nederland en wereldwijd gaat de zombieserie op 22 augustus van start bij AMC die in Nederland te ontvangen is via onder andere KPN, Ziggo, Vodafone, Breedband Helmond, CAI Harderwijk, Delta Kabelkomfort B.V., CAIW Media, Solcon Internetdiensten, Kabelservice Noord, Cambrium en Compenz.
Volg Fear The Walking Dead
The Road Ahead
The Road Ahead