Ferry: De Serie - Seizoen 1
8
Hugo B geeft Ferry: De Serie - Seizoen 1 een 8.

Ferry: De Serie - Seizoen 1

Ferry: De Serie is een heerlijke prequel die het Undercover hoofdstuk vervolledigt.
Let op: Deze recensie kan spoilers bevatten als je de serie Undercover nog niet (helemaal) hebt gezien.

Ferry: De Serie kun je ook Undercover seizoen 0 noemen. De serie vormt een brug tussen enerzijds Ferry -de film- en het eerste seizoen van Undercover. Ter herinnering: in Undercover gaan agenten Bob Lemmens en Kim De Rooij undercover om Ferry Bouman, op dat moment een machtige maar ongrijpbare drugsbaron, in de val te lokken. Ferry -de film- eindigt met de kennismaking van Ferry met Danielle en zijn besluit te breken met de Amsterdamse onderwereld.

Bij de start van Ferry: De Serie heerst Arie Tack over de XTC-handel in het Belgisch-Nederlands grensgebied. Ferry zelf probeert zijn pillen te slijten op kermissen, met weinig succes. Als de politie het laboratorium van Tack oprolt, ziet Ferry zijn kans om diens handel over te nemen. Uiteraard laat Tack dat niet zonder slag of stoot gebeuren.

Bijzonder leuk voor de fans van Undercover is dat een groot aantal personages uit de eerste serie hun rol in deze prequel opnieuw oppakken. En dan met name diegene die de eerste serie niet overleefden: Kevin Jansens als de sullige Jurgen van Kamp en Raymond Thiry als John Zwart.

De uitkomst van de machtsstrijd is gekend, aangezien we weten dat Ferry later de koning van XTC-producenten wordt. Om de spanning erin te houden vernemen we dat Danielle zwanger is, alhoewel ze geen kinderen heeft in Undercover. En introduceert men een nieuwe personage: Marco (Koen De Graeve), een jeugdvriend van Ferry, die niet aanwezig is Undercover. Op die manier ben je als kijker toch benieuwd naar wat er gaat gebeuren.

Ferry: De Serie verveelt geen moment, de serie heeft een hoog tempo, veel actie en wisselt zwarte humor, geweld en dramatiek af. Frank Lammers is andermaal goed op dreef als de charmante lefgozer, die het geweld niet schuwt en over lijken gaat het als het moet. Maar die ook waanzinnig verliefd is op zijn vrouw Danielle (Elise Schaap). Haar personage evolueert van een naïeve kapster tot een vrouw die tot het besef komt dat de daden van haar man niet zonder gevolgen zijn en ernstige schade kunnen berokkenen. We krijgen trouwens ook een blik op het traumatisch verleden van Danielle.

Voor de fans is dit wederom smullen en het enige betreurenswaardige is dat er geen tweede seizoen komt. Netflix heeft al wel aangekondigd dat er nog een film zou uitkomen, die zich zal afspelen na het laatste seizoen van Undercover. Ferry heeft dan alles verloren en leidt een teruggetrokken leven.

Over de auteur, Hugo B

Hugo B
Hugo (1961) woont in Vlaanderen en is een grote liefhebber van series (en films). In het dagelijks leven is hij nog steeds voltijds actief als data analyst voor een financieel bedrijf. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met internet, series (en films) kijken, muziekconcerten bijwonen en supporteren voor zijn voetballende dochter. Hij houdt vooral van series die net dat tikje anders zijn en die na een paar seizoenen waardig afsluiten. Zijn favoriete series zijn Breaking Bad, Buffy The Vampire Slayer en Battlestar Galactica (versie 2004).
Bekijk profiel van Hugo B