8
Helgoned geeft "Flashpoint - Seizoen 4 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 20 juli 2013.
0
0

Flashpoint - Seizoen 4 (Eerste deel)

Flashpoint is een succesvol Canadees politiedrama. Een politieserie die zich onderscheidt ten opzichte van de meeste andere series. Er is veel aandacht voor de mens achter de politieagent én dader(s) en zijn of haar motieven. De serie draait om de speciale politie eenheid die ingrijpt als er sprake is van gijzelingen of geweldsdelicten, de Strategic Response Unit (SRU).

De Canadese televisie leunt zwaar op haar zuidelijke buur: de Verenigde Staten. Er zijn niet heel veel Canadese televisieseries die wereldwijd bekend zijn. In de jaren tachtig was de politieserie Night Heat het meest bekend, in de jaren negentig was La Femme Nikita de bekendste Canadese serie. En van 2008-2012 was dat Flashpoint.

De hoofdrollen worden allemaal vertolkt door Canadese acteurs, met uitzondering van de vrouwelijke hoofdrol, die wordt gespeeld door actrice Amy Jo Johnson die Jules Callaghan speelt. Het bekendste gezicht van de serie is Enrico Colantoni. Hij draaide mee in zeven seizoenen van de Amerikaanse comedyserie Just Shoot Me! En is momenteel geregeld te zien in de hitserie Person of Interest. Interessant detail is dat zijn broer jarenlang politieagent in Toronto is geweest.

In dit vierde seizoen komt het team in de eerste aflevering onder toezicht te staan van dokter Toth. Het zal niemand verbazen dat hij uiteindelijk toch onder de indruk is van het teamwerk en de prestaties van SRU. In de rest van het seizoen komt deze toezichthouder dus niet meer in beeld. De zaken waar het team mee te maken krijgt zijn een gijzeling van een agent die een verdachte heeft neergeschoten, een rover die zijn daden live streamt, een wraakactie met een chemische bom en een wraakactie op een pestende scholier.

Er is dit seizoen ook weer een verandering in het team. Wordy verlaat het team omdat hij de ziekte van Parkinson heeft. In de zesde aflevering komt er een nieuwe agent, Raf, een relatief nieuw en onervaren teamlid. De wijze waarop dat lid wordt geïntroduceerd is ook bijzonder. De kijker krijgt eerst een scene te zien waarbij onduidelijk is wat zijn achtergrond is en daardoor kan de indruk worden gewekt dat hij misschien niet volledig betrouwbaar is. Een mooie subtiele manier om de kijker ook na de aflevering te laten nadenken.

Flashpoint is een serie waarin uitstekend wordt geacteerd. Dat betreft zowel hoofdrolspelers als de wekelijkse gastacteurs. Een hele prestatie omdat Flashpoint niet een standaard actieserie is, maar er veel emotie aan te pas komt. Dat betreft zowel de agenten, de slachtoffers als de daders. De serie doet bij mij daardoor denken aan een andere genreklassieker, Hill Street Blues. Die serie ging heel wat langer mee, maar het is een mooie en terechte vergelijking. Flashpoint is een kwaliteitsserie waar naast goede verhaallijnen en uitstekend acteerwerk de actie ook prima gefilmd is. De serie overtuigt dus op alle fronten.

Het vierde seizoen is op dvd uitgebracht in Nederland door entertainment one. De afleveringen zijn mooi scherp van kwaliteit en er is een prima optionele ondertiteling opgenomen. Enig minpunt is dat de DVD-hoes dan wel vermeldt dat dit het vierde seizoen is, maar dit is in feite maar de helft van het vierde seizoen. Het zijn negen van de achttien afleveringen. De overige negen afleveringen van seizoen vier brengt de maatschappij uit als seizoen vijf. Dat is natuurlijk misleidend, het vijfde(en laatste) seizoen kent 13 afleveringen en is van het najaar van 2012.
Volg Flashpoint
Keep the Peace (2)
Keep the Peace (2)