Wichita van Rijkom geeft "Fool Me Once - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 14 januari 2024.
4
0

Fool Me Once - Seizoen 1

Maya Stern start haar eigen onderzoek wanneer ze na de moord op haar man op vreemde onregelmatigheden stuit. Is zijn moord wel zo willekeurig als in eerste instantie gedacht wordt?

Er is weer een nieuwe Harlan Coben serie verschenen. Toen ik dit hoorde werd ik gelijk enthousiast. Harlan Coben is een schrijver van mysterieuze thrillers waarvan er inmiddels al aardig wat zijn verfilmd. Hij heeft een grote deal met Netflix gesloten waaruit onder andere al de series The Stranger, El Inocente en W głębi lasu zijn voortgekomen en ook het op Amazon Prime verschenen Shelter komt uit zijn koker. De nieuwste serie welke gebaseerd is op een boek van hem heet Fool Me Once en verscheen op 1 januari 2024 in zijn geheel op Netflix.

Het einde van Fool Me Once is verrassend en heftig.

Maya Stern (Michelle Keegan, Our Girl) heeft in een jaar tijd zowel haar zus als man verloren en leren we kennen tijdens de uitvaart van haar man. Samen met haar dochter, nog maar een kleuter, probeert ze haar nieuwe leven vorm te geven terwijl de politie druk bezig is met het onderzoeken van de moord op haar man Joe Burkett (Richard Armitage, Obsession). Wanneer ze een ‘nanny-cam’ installeert en daarop haar overleden man voorbij ziet komen slaat haar hoofd op hol. Wat is hier aan de hand, is haar man wel echt dood, waarom vlucht de nanny als zij haar met de beelden confronteert en speelt het dubieuze verleden van Joe en zijn rijke familie nog een rol in dit alles?

Ook de zus van Maya, Claire Walker (Natalie Anderson, Emmerdale), blijkt recentelijk te zijn overleden. Haar familie heeft het hier logischerwijs moeilijk mee al lijken haar kinderen beter met het verlies om te kunnen gaan dan hun vader. Wanneer tijdens het opruimen van wat dozen een oud fototoestel wordt gevonden start dochter Abby (Dänya Griver) met haar eigen onderzoek naar het verleden van haar moeder. Heeft haar overlijden iets met de foto’s op het fototoestel te maken en wat hield haar moeder allemaal geheim voor haar familie?

Fool Me Once

Fool Me Once is een typische Harlan Coben serie met verschillende verhaallijnen die gaandeweg samen komen maar ook ieder hun eigen einde kennen. Ook deze keer lijkt het geheel in het begin wat ingewikkeld maar vallen de puzzelstukjes naarmate de afleveringen vorderen steeds meer in elkaar. De cast is geweldig en hoewel het opvallend is dat we Richard Armitage nu alweer voor de derde keer in een serie uit deze reeks zien is dit niet storend. Het boek speelt zich af in Amerika maar in de serie is voor de UK gekozen als de locatie van het verhaal. Een goede keus wat mij betreft want juist door de Britse nuchterheid wordt het verhaal geloofwaardiger.

Detective Sami Kiers (Adeel Akhtar, Sweet Tooth) leidt het onderzoek naar de moord op Joe maar worstelt ondertussen met zijn eigen problemen. Hij heeft last van onverklaarbare black-outs die hem steeds meer in het dagelijks leven in de weg zitten. Ook Maya heeft meer zorgen dan alleen de sterfgevallen binnen haar familie. Zij blijkt recentelijk naar aanleiding van schandalen rondom haar handelen in oorlogsgebied te zijn vertrokken bij de luchtmacht. Hoewel zij destijds heeft kunnen voorkomen dat dit helemaal uit de hand liep blijkt dat er nog bewijsmateriaal in omloop is dat haar reputatie flink kan schaden.

De serie heeft een mooie balans tussen spanning, drama en mysterie en een passend einde.

Het einde van Fool Me Once is verrassend en heftig. Tot op het laatste moment gebeuren er nog onverwachte dingen en de uiteindelijke sprong twintig jaar vooruit in de tijd maakt het geheel af. De manier van vertellen maakt het verhaal weer ideaal voor bingewatchen en de acht afleveringen in totaal zijn precies genoeg om alle verhaallijnen goed af te sluiten. Tevens hebben alle karakters voldoende diepgang, zelfs de kleinere bijrollen. Waren er dan helemaal geen verbeterpunten? Natuurlijk wel, maar in alle eerlijkheid is dit vooral muggenzifterij want Fool Me Once is gewoon een ijzersterkte serie.

Liefhebbers van Harlen Coben verhalen zullen vast en zeker weer genieten van deze serie. Binnen zijn genre is Fool Me Once wat mij betreft echt een topper en absoluut een aanrader voor fans van dit genre. De serie heeft een mooie balans tussen spanning, drama en mysterie en een passend einde. Hoewel Maya overduidelijk de hoofdrol speelt kenmerkt dit verhaal zich door alle bijrollen die ook van zeer groot belang zijn. Ik heb genoten van Fool Me Once en vond het een veel belovend begin van 2024. Hopelijk volgen er nog veel meer soortgelijke series van eenzelfde niveau dit jaar.

Fool Me Once
Volg Fool Me Once
Episode 8