7
anonymous geeft "Forbrydelsen - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door anonymous op 6 april 2013.
0
0

Forbrydelsen - Seizoen 3

Na het eerste en het tweede seizoen verheugde ik me er al maanden op: The Killing 3 (in het Deens Forbrydelsen). Want wat is dit een goede serie. Eén zaak die in meerdere afleveringen opgelost moet worden. Normaal vind ik dat drie keer niks, maar de makers van The Killing weten heel goed hoe een serie van twintig (eerste seizoen) of tien (tweede seizoen) afleveringen over dezelfde zaak spannend en interessant kan zijn.

En zo begon ik met hoge verwachtingen aan het derde seizoen. Tien afleveringen waarin de moord op een zeeman opgelost moet worden. Maar zoals we van de Denen gewend zijn blijft het niet bij één simpele moord. Daarnaast wordt de dochter van Robert Zeuthen, eigenaar van een groot scheepsbedrijf, ontvoerd. Hiermee belandt rechercheur Sarah Lund, samen met Mathias Borch van de inlichtingendienst die ze nog van de politieacademie kent, en beginner Asbjørn Juncker weer in een complexe zaak.

Voor Lund zal het de laatste zaak als rechercheur zijn. Ze vindt het na 25 jaar wel genoeg en wil het wat rustiger aan doen. Nog steeds is haar band met haar zoon Mark niet goed. Per ongeluk komt ze er tijdens het werk achter dat de vriendin van Mark, Eva, zwanger is. Dit heeft invloed op haar manier van werken en daarvan ondervindt ze de nodige gevolgen.

De moord van de zeeman blijkt verband te houden met de moord op een meisje dat een aantal jaar geleden plaatsvond. Voordat Lund de moordenaar kan vinden, moet eerst worden uitgezocht wat het verband is tussen het meisje en de zeeman en wat er precies met het meisje is gebeurd. De zoektocht naar de antwoorden op deze vragen leidt tot veel spanningen bij de overheid, omdat over een paar dagen de verkiezingen plaatsvinden.

Ook leidt de zaak tot interne spanningen bij de politie. De moordenaar speelt het spel zo goed, dat collega’s niet meer weten of ze elkaar nog wel kunnen vertrouwen. Wie heeft er met de informatie van het vermoordde meisje geknoeid?

Het einde van het seizoen vond ik net als in het eerste seizoen niet zo sterk. Als kijker zit ik nog met vragen, vooral over de motieven. Het is zonde dat de makers van zo’n ijzersterke serie niet weten hoe ze het moeten eindigen. Abrupt en ongeloofwaardig.

Dit seizoen vond ik ook het minste van alle drie de seizoen die er geweest zijn. Dat kan komen door mijn hoge verwachtingen of omdat de eerste twee seizoenen zo goed waren. Ik miste spanning, vond de eerste paar afleveringen erg rommelig, er werd kennis gemaakt met erg veel mensen en motieven waren vaak onduidelijk.

Gelukkig werd het na een paar afleveringen beter. Ik kende de mensen waar het om draaide en er kwam meer spanning. Die spanning is maar met mate aanwezig, maar wat er aan spanning is, is zoals we die van de Scandinaviërs kennen: keihard, zonder schaamte. De spanning komt uit onverwachte hoek waarin niemand gespaard wordt.

Ondanks dat ik dit seizoen niet de beste van The Killing vond, blijft deze serie mij intrigeren en zou ik graag nog een vierde seizoen willen zien. Die komt helaas niet. Het is ontzettend knap hoe de makers de verschillende moorden, ontvoering en de strijd om het premierschap bij elkaar weten te brengen. Ook wil je na elke aflevering nog een uurtje extra kijken. Dat herkenbare muziekje op het einde waarin gauw nog wat beelden worden laten zien van wat er gebeurt, maakt de kijker altijd weer nieuwsgierig.

Kortom een aardig seizoen, maar dat niet tipt aan de eerste twee seizoenen. Het einde is raar en er had wat mij betreft wat meer spanning in gemogen en wat minder privéleven van Lund. Maar toch heeft ook dit seizoen zijn goede punten en is het het kijken zeker waard.
Volg Forbrydelsen
Episode 10
Episode 10