7
Helgoned geeft "Forever - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 8 Maart 2016.
0
0

Forever - Seizoen 1 (DVD)

Zonder dood kan er geen onsterfelijkheid bestaan, dat schreef de Poolse poëet Stanislaw Lec. Forever gaat over schouwarts Henry Morgan (Ioan Gruffudd, Ringer), die bij het New Yorkse politiedepartement werkt. Hij assisteert daar bij het oplossen van misdaden. Henry heeft ongelofelijk veel medische kennis van het menselijk lichaam. Detective Jo Martinez (Alana de la Garza, Law and Order) is is daar niet altijd even gecharmeerd van maar beseft wel dat Henry erg nuttig is bij het oplossen van moorden. Henry’s medische kennis is (nog) niet genoeg om zijn eigen persoonlijke mysterie op te lossen. Henry Morgan is namelijk onsterfelijk sinds het jaar 1814. Sindsdien keert hij elke keer als hij overleden is, elders naakt terug in een plas water.

Henry Morgan heeft al een aantal eeuwen achter elkaar zijn vrienden verloren. Daarom heeft hij een fascinatie voor de dood. Waarom is hij onsterfelijk en kan hij dat ook veranderen? In zijn zoektocht naar dit geheim kan hij ook risico’s nemen, hij is immers onsterfelijk. Probleem daarbij is dat hij zijn situatie wel geheim wil houden, alleen zijn beste vriend Abe (Judd Hirsch, Numbers) kent zijn geheim. Er is echter nog iemand die van zijn geheim af weet, een mysterieus figuur genaamd Adam, die claimt zelf ook niet te kunnen sterven. Deze Adam (Burn Gorman, Game of Thrones) duikt steeds vaker op in het leven van Henry. Eerst alleen door telefoontjes, maar later probeert hij ook echt contact te maken met Henry.

Forever (2014)
© ABC

De serie maakt veel gebruik van flashbacks. Daardoor krijg je als kijker begrip voor bepaalde keuzes van Henry Morgan. De overleden vrouw van Henry en zijn vriend uit de negentiende eeuw komen daarin vaak voorbij. De sets van die flashbacks overtuigen niet altijd, maar er worden wel interessante details over de ontwikkelingen van de hoofdrolspelers belicht.

De bijrollen van Forever zijn prima. Ik vond Abe, als de beste vriend van Henry, sympathiek en interessant als verbinding naar Henry’s meest recente verleden. De komische noot wordt verzorgd door Joel David Moore (Bones) als de assistent van Henry in het lijkenhuis. Beide mannen zijn totaal verschillend, maar hun passie voor stoffelijke overschotten komt sterk overeen. Lorraine Toussaint speelt luitenant Joanne Reece, de baas van Jo Martinez bij de NYPD.

Als je als kijker het uitgangspunt van onsterfelijkheid accepteert, is Forever een leuke serie met afwisselende afleveringen.

De combinatie van fantasy en misdaad is niet nieuw. In de loop der jaren is er al heel wat voorbij gekomen: van een onzichtbare man die misdaden oplost (The Invisible Man) tot aan een monster uit de riolen die de politie helpt (Beauty and the Beast). Als je als kijker het uitgangspunt van onsterfelijkheid accepteert, is Forever een leuke serie met afwisselende afleveringen. Soms ligt de nadruk meer op misdaadbestrijding, soms meer op drama en dilemma’s. In het begin van de serie wordt ook ingegaan op het dilemma van de hoofdpersonages. Abe hunkert zeker niet naar de dood maar nadert het einde van zijn leven, terwijl zijn vriend Henry juist op zoek is naar die verlossende dood. In de loop van de serie komt de nadruk meer op de misdaad te liggen en zijn er meer standaardafleveringen. Dit eerste seizoen was ook meteen het laatste, het Amerikaanse ABC haalde de serie uit het schema vanwege tegenvallende kijkcijfers.

De DVD uitgave bevat helaas bar weinig extra’s. De enige extra's die er echt in zitten zijn een aantal verwijderde scènes van de 22 afleveringen. Daarmee wordt soms iets meer karakterontwikkeling gegeven, wat ze nog interessant maakt om te bekijken. Er valt ook uit op te maken dat de rol van luitenant Reece in de serie verkleind is, getuige het aantal weggesneden scènes met haar. Verder is er helaas niets toegevoegd aan de DVD box, geen korte documentaire en ook geen interviews met de cast of de makers van de serie. Als je de serie al gezien hebt op Net 5 dan voegt de DVD box daarom helaas weinig toe. Een leuke serie, met goede acteurs, maar niet baanbrekend in het televisielandschap.
Volg Forever (2014)
The Last Death of Henry Morgan
The Last Death of Henry Morgan