Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!

MijnSerie update betreft content thetvdb, trakt en moviedb.

11-12-2020 12:44

Zoals sommige van jullie wel weten heeft thetvdb.com laten weten naar betaald model te gaan. Op zich niet heel erg, want een website runnen kost nou eenmaal veel geld/tijd. De keuze die ze hebben is, de gebruiker laten betalen (12 dollar per jaar) of de website betaald er voor. Ze gaan dan kijken hoeveel api calls je maakt en daar rolt een prijs uit. Ik wil sowieso niet de gebruiker laten betalen want dat kan niet bedoeling zijn, dus dan blijft alleen die andere optie over, of....

MijnSerie maakt al bijna vanaf het begin ook gebruik van de api van Trakt (zo is het ook mogelijk om mijnserie te koppelen met trakt). Verder maakt MijnSerie gebruik van themoviedb. Deze gebruikte we vooral voor de acteur data en wat extra informatie die thetvdb niet heeft. Om van thetvdb gebruik te blijven maken moet de nieuwe api worden gebruikt en zal dus alles omgebouwd moeten worden. Dus voor hetzelfde werk + betalen bij thetvdb blijven of overstappen naar een (voor nu) een gratis model. MijnSerie heeft gekozen voor het laatste, namelijk themoviedb.org.

MijnSerie is nu alles aan het ombouwen om themoviedb te gebruiken. Echter hebben ze (nog) niet alle series die MijnSerie aanbiedt. Dus Trakt zal voor het grootste gedeelte deze series van updates voorzien. Er blijven dan 1.306 series over die geen updates meer zullen ontvangen. Hiervan lopen er nog 671 series. Dit zijn voornamelijk Nederlandse series. De kans is echter wel groot dat veel van deze series uiteindelijk in themoviedb komen te staan (en dus weer van updates worden voorzien). Dit vanwege er veel gebruikers en websites weg gaan bij thevdb. Zo zal ook trakt uiteindelijk volledige overgaan naar themoviedb (dit gebruiken ze al voor alle films).

Natuurlijk zijn er aardig wat problemen om op te lossen en heeft themoviedb niet zoveel plaatjes als thetvdb. Maar er komen ook mooie features voor terug. Zo kan je straks op MijnSerie zien welke acteurs in welke aflevering spelen en in hoeveel afleveringen ze totaal hebben gespeeld van de serie. Ook zal de overige cast flink worden uitgebreid (schrijvers, stunts, regisseurs, make-up, special effects etc).

Het grootste probleem:
De animatie series zijn altijd al een probleem geweest bij thetvdb. Zo worden er afleveringen toegevoegd en dan weer verwijderd. De telling klopt niet etc. Nu kijk ik zelf geen anime dus ben niet zo goed op de hoogte. Maar om even een voorbeeld te geven. One Piece begint op thetvdb bij elke seizoen met aflevering 1. Maar bij themoviedb tellen ze door en zijn de seizoenen anders ingericht. Het probleem is dat 945 afleveringen niet gematched kunnen worden (alleen de eerste 8 afleveringen) en dus straks moeten worden verwijderd (anders staan ze er dubbel in). Het aantal afleveringen blijft dan zo goed als gelijk, maar iedereen die de afleveringen al heeft gezien zal dus in zijn/haar nog te zien lijst 945 afleveringen te zien krijgen.

Ik ga nog wel proberen een oplossing hiervoor te vinden, maar hier alvast een update van de series waar tot nu toe problemen zijn (achter de comma het aantal afleveringen):
One Piece, 945
Naruto Shippuuden, 432
Pokémon, 198
Naruto, 149
When Calls the Heart, 9
Degrassi, 7
The Incredible Dr. Pol, 6
Expeditie Robinson, 3
Wie is de Mol?, 3
Little House on the Prairie, 3
Call the Midwife, 2
Big Time Rush, 2
DCI Banks, 2
Agatha Christie's Poirot, 2
'Allo 'Allo!, 1
Dragon Ball Z, 1
Seal Team, 1
Heartland, 1
This Is Us, 1
Sword Art Online, 1
Midsomer Murders, 1
Gravity Falls, 1
George Gently, 1
El Chapo, 1
Family Guy, 1
American Dad!, 1
Lewis, 1
The Big Bang Theory, 1
Grey's Anatomy, 1

Waar een 1 achter staat, betreft een dubbele aflevering. Waar thetvdb het 2x erin heeft gezet is dat bij themoviedb 1x. Het zal straks mogelijk zijn om de aflevering tijd per aflevering aan te passen in plaats van per serie (dit gaat nog wel even duren voordat het doorgevoerd is)

Het is de bedoeling dat volgende week de nieuwe api in gebruik zal worden genomen. Het zal zeker een aardige tijd in beslag nemen om alle bijna 17.000 series te updaten. Ook zullen alle afleveringen (ongeveer 930.000) moeten worden bijgewerkt. De populaire series zullen eerst worden bijgewerkt en daarna langzaamaan de rest. Het kan dus zijn dat je verschil ziet bij de acteurs etc. Maar hopelijk is dat probleem naar een week opgelost.

Mocht je dingen tegenkomen dan hoor ik het graag.
Ik ga in ieder geval proberen om zoveel mogelijk afleveringen te matchen. Maar hou er rekening mee dat er wat dingen kunnen veranderen.

Groet,
Jos

11-12-2020 12:51

Bedankt voor de update Jos en heel veel success met het overgaan! Misschien handig om dit als nieuwsbericht op de voorpagina te doen?

11-12-2020 15:36

Hoe zit dat dan.met het afvinken van afleveringen? Blijven gekeken afleveringen na de overstap ook afgevinkt of moet je dan alles opnieuw afvinken?

11-12-2020 16:52

Quote
TnTNL - 11-12-2020 12:51
Bedankt voor de update Jos en heel veel success met het overgaan! Misschien handig om dit als nieuwsbericht op de voorpagina te doen?


Die staat inmiddels op de site als nieuwsbericht en de komende dagen zal deze daar ook vastgepind worden.

11-12-2020 19:50

Nu snap ik het zeker , sorry voor alle last met mijn series die ik heb toegevoegd.

13-12-2020 19:40

Maar even een vraag. Voor serie die niet op de nieuwe site staan (de Nederlandse). Hoe gaat mijnserie daar dan mee om? Want als deze worden toegevoegd dan komen die er toch 2x in? En hoe wordt het opgepakt voor de lopende seizoenen. Ik zag bijvoorbeeld bij studio voetbal dat geen enkel seizoen erin staat. En ook het Bevrijdingsjournaal staat er niet tussen bijvoorbeeld

13-12-2020 20:29

Geen idee of het werkt voor jullie, maar ''tvmaze'' heeft ook een gratis api. https://www.tvmaze.com/

14-12-2020 09:23

Quote
H3nDri3 - 11-12-2020 15:36
Hoe zit dat dan.met het afvinken van afleveringen? Blijven gekeken afleveringen na de overstap ook afgevinkt of moet je dan alles opnieuw afvinken?

De afleveringen die zijn afgevinkt en die kunnen worden gematched zijn al afgevinkt. Dus dit hoef je niet opnieuw te doen.

Quote
Hattrickmaster - 13-12-2020 19:40
Maar even een vraag. Voor serie die niet op de nieuwe site staan (de Nederlandse). Hoe gaat mijnserie daar dan mee om? Want als deze worden toegevoegd dan komen die er toch 2x in? En hoe wordt het opgepakt voor de lopende seizoenen. Ik zag bijvoorbeeld bij studio voetbal dat geen enkel seizoen erin staat. En ook het Bevrijdingsjournaal staat er niet tussen bijvoorbeeld

Als de series er niet in staan, is het voor nu niet mogelijk om deze te updaten. Wat waarschijnlijk gaat gebeuren is dat er veel mensen over stappen naar themoviedb, als de editors dit ook doen is er een grote kans dat de Nederlandse series straks ook worden toegevoegd (het is net als bij thetvdb mogelijk om content toe te voegen, echter zijn ze veel strenger). Mocht dit niet gebeuren dan ga ik het mogelijk maken om afleveringen toe te voegen aan MijnSerie.

Quote
ThomasNL92 - 13-12-2020 20:29
Geen idee of het werkt voor jullie, maar ''tvmaze'' heeft ook een gratis api. https://www.tvmaze.com/

Ja ben ik van op de hoogte, maar ze bieden niet meer informatie dan trakt of themoviedb. Wel heeft tvmaze afbeeldingen maar omdat MijnSerie al een paar beste boetes heeft gehad voor verkeerde afbeeldingen ben ik hier wat terughoudender in geworden. Maar staat ook op de lijst om eventueel toe te voegen om informatie op te halen.

14-12-2020 16:02

Bedankt voor de informatie. Per wanneer gaan jullie over? En wat doen jullie vanaf dan met series die niet of nog niet staan vermeldt. Want denk dat het voor jullie niet handig is als jullie steeds een aflevering moeten toevoegen en het opnieuw erin zetten is denk niet handig. Want dan staat series 2x op mijnserie.

Of moet je die op de nieuwe site aanmaken (al gaf je wel aan dat ze strenger zijn) en dat jullie het voor dit seizoen aanvullen?

14-12-2020 16:11

MijnSerie gaat vanaf deze week over. Heb vandaag de updates uitgezet van thetvdb. Deze gaan dus vanaf nu via themoviedb. Daarnaast ben ik nu alle series bij langs aan het gaan om de acteurs per aflevering toe te voegen aan de database. Dit gaat nog wel een paar weken duren voordat al deze informatie binnen is.

Ik snap je vraag niet helemaal. Als de serie niet via themoviedb of trakt kan worden bijgewerkt, dan zal die dus geen updates (meer krijgen). Tot dat de serie er wel in staat. Het zal later mogelijk worden om ook afleveringen toe te voegen aan MijnSerie die niet op die andere platformen staan.

14-12-2020 16:14

Oké. Bedankt voor de informatie.

Quote
Lange - 14-12-2020 16:11
MijnSerie gaat vanaf deze week over. Heb vandaag de updates uitgezet van thetvdb. Deze gaan dus vanaf nu via themoviedb. Daarnaast ben ik nu alle series bij langs aan het gaan om de acteurs per aflevering toe te voegen aan de database. Dit gaat nog wel een paar weken duren voordat al deze informatie binnen is.

Ik snap je vraag niet helemaal. Als de serie niet via themoviedb of trakt kan worden bijgewerkt, dan zal die dus geen updates (meer krijgen). Tot dat de serie er wel in staat. Het zal later mogelijk worden om ook afleveringen toe te voegen aan MijnSerie die niet op die andere platformen staan.

14-12-2020 16:27

Ik zie dat op trakt meer series staan. Dus zal deze wel gebruiken.

Quote
Hattrickmaster - 14-12-2020 16:14
Oké. Bedankt voor de informatie. QuoteLange - 14-12-2020 16:11MijnSerie gaat vanaf deze week over. Heb vandaag de updates uitgezet van thetvdb. Deze gaan dus vanaf nu via themoviedb. Daarnaast ben ik nu alle series bij langs aan het gaan om de acteurs per aflevering toe te voegen aan de database. Dit gaat nog wel een paar weken duren voordat al deze informatie binnen is.

Ik snap je vraag niet helemaal. Als de serie niet via themoviedb of trakt kan worden bijgewerkt, dan zal die dus geen updates (meer krijgen). Tot dat de serie er wel in staat. Het zal later mogelijk worden om ook afleveringen toe te voegen aan MijnSerie die niet op die andere platformen staan.

14-12-2020 16:32

Op trakt is het niet mogelijk om zelf series toe te voegen etc. Dit kan wel via themoviedb, vandaar dat we die gebruiken.
Maar waar ga jij het voor gebruiken?

14-12-2020 17:10

Er zijn sommige series, worden niet altijd afleveringen toegevoegd terwijl die er wel zijn. dus dan doe ik dat vaak zelf. Maar komen de wijzigingen van trakt wel gewoon door dan, want ik zag dat ze veel van thetvdb overnemen? Ondanks dat je dit niet zelf kan toevoegen?

Quote
Lange - 14-12-2020 16:32
Op trakt is het niet mogelijk om zelf series toe te voegen etc. Dit kan wel via themoviedb, vandaar dat we die gebruiken.
Maar waar ga jij het voor gebruiken?

14-12-2020 21:59

@Jos Is er tussen tvdb en moviedb een verschil in de definitie van uitzenddata? Daarmee bedoel ik dat (tot nu toe iig) de uitzenddata van het oorspronkelijke netwerk werden gehanteerd ook al kregen ze elders een voorpremiere.
Voorbeeld: Marcella S3 kwam in juni dit jaar op Netflix maar werd pas ergens in september (dacht ik) uitgezonden door ITV. Nu is dit seizoen hier op juni gezet, zoals het ook op moviedb staat. Bij tvdb staan overigens van dit seizoen geen data meer.

15-12-2020 15:26

Ja moviedb heeft wel andere datums. Ook bij animatie series is het soms anders. Dat ze bijv doornummeren. Ik probeer dit zo goed mogelijk te matchen. Tot nu toe gaat dat erg goed, er zijn wat wel verschillen maar dat hou je altijd natuurlijk. mocht je wat tegenkomen wat niet goed staat, dan hoor ik het graag.

15-12-2020 20:15

Wauw wat een werk Jos, veel succes!

15-12-2020 21:18

Komen de wijzigingen die wel in trakt staan door op mijnserie.

Als er een nieuw seizoen van een Nederlandse serie die nog niet op themoviedb staat en er wordt doorgenummerd. Komt dit dan door op mijnserie?

15-12-2020 23:57

Quote
Lange - 15-12-2020 15:26
Ja moviedb heeft wel andere datums. Ook bij animatie series is het soms anders. Dat ze bijv doornummeren. Ik probeer dit zo goed mogelijk te matchen. Tot nu toe gaat dat erg goed, er zijn wat wel verschillen maar dat hou je altijd natuurlijk. mocht je wat tegenkomen wat niet goed staat, dan hoor ik het graag.


Ik zie bij een aantal series wel dingen staan die niet kloppen maar aangezien je nu in een transitiefase zit weet ik niet of dat komt door tvdb of moviedb.
Waar wil je dat ik correcties doorgeef, hier of gewoon in de rubriek 'afleveringen en afbeeldingen bijwerken' ?

Ook zie ik op moviedb wel wat fouten staan dus ik zit erover te denken om daar een account aan te maken, al moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat daar werkt. Kun je daar bv niet-bestaande afleveringen laten wissen met een verwijzing naar imdb?

16-12-2020 10:48

Quote
Arjensky - 15-12-2020 23:57
QuoteLange - 15-12-2020 15:26Ja moviedb heeft wel andere datums. Ook bij animatie series is het soms anders. Dat ze bijv doornummeren. Ik probeer dit zo goed mogelijk te matchen. Tot nu toe gaat dat erg goed, er zijn wat wel verschillen maar dat hou je altijd natuurlijk. mocht je wat tegenkomen wat niet goed staat, dan hoor ik het graag.

Ik zie bij een aantal series wel dingen staan die niet kloppen maar aangezien je nu in een transitiefase zit weet ik niet of dat komt door tvdb of moviedb.
Waar wil je dat ik correcties doorgeef, hier of gewoon in de rubriek 'afleveringen en afbeeldingen bijwerken' ?

Ook zie ik op moviedb wel wat fouten staan dus ik zit erover te denken om daar een account aan te maken, al moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat daar werkt. Kun je daar bv niet-bestaande afleveringen laten wissen met een verwijzing naar imdb?


Zelfde hier. In mijn kijklijst staan ook wat fouten, maar weet niet of dat door de overgang komt of niet. Bijvoorbeeld Vis a Vis El Oasis heeft nu 40 afleveringen ipv 8, maar op moviedb staat het wel goed.

En de Belgische Slimste mens had geen datums op moviedb, heb nu om te proberen de datums toegevoegd van de laatste finale week op moviedb, dus hopelijk gaat dat goed.

16-12-2020 10:54

Quote
Hattrickmaster - 15-12-2020 21:18
Komen de wijzigingen die wel in trakt staan door op mijnserie.

Als er een nieuw seizoen van een Nederlandse serie die nog niet op themoviedb staat en er wordt doorgenummerd. Komt dit dan door op mijnserie?

Ik ben nu eerst bezig met de koppeling van themoviedb. Er zijn op dit moment 7.500 gecontroleerd. Bij vooral de grote reality series etc zitten veel

verschillen. Maar ik verwijder geen aflevering dus het blijft een beetje hetzelfde. Straks ga ik ook trakt erbij doen en dan zal het ook binnenkomen.

Quote
Arjensky - 15-12-2020 23:57
QuoteLange - 15-12-2020 15:26Ja moviedb heeft wel andere datums. Ook bij animatie series is het soms anders. Dat ze bijv doornummeren. Ik probeer dit zo goed mogelijk te matchen. Tot nu toe gaat dat erg goed, er zijn wat wel verschillen maar dat hou je altijd natuurlijk. mocht je wat tegenkomen wat niet goed staat, dan hoor ik het graag.

Ik zie bij een aantal series wel dingen staan die niet kloppen maar aangezien je nu in een transitiefase zit weet ik niet of dat komt door tvdb of moviedb.
Waar wil je dat ik correcties doorgeef, hier of gewoon in de rubriek 'afleveringen en afbeeldingen bijwerken' ?

Ook zie ik op moviedb wel wat fouten staan dus ik zit erover te denken om daar een account aan te maken, al moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat daar werkt. Kun je daar bv niet-bestaande afleveringen laten wissen met een verwijzing naar imdb?

Je mag de dingen die je tegenkomt hier wel melden hoor. Ik ben er druk mee bezig maar alle hulp is welkom :-) Een account aanmaken en wijzigingen doorvoeren is simpel bij themoviedb. Hoe streng ze zijn weet ik (nog) niet. Maar denk dat je daar snel genoeg achter komt. Ook het is mogelijk om afleveringen te verwijderen etc.

16-12-2020 11:03

Vis a vis heb ik net aangepast. Was gekoppeld aan de verkeerde serie.

16-12-2020 11:37

Heb vandaag bij themoviedb een account aangemaakt en via een melding gevraagd wat afleveringen te verwijderen. Even afwachten hoe dat gaat.

Doordat themoviedb nummers hanteert voor seizoenen en geen jaartallen staat de hele serie Mythbusters dubbel. Graag een update.

16-12-2020 11:50

Heb MythBusters aangepast :-)

16-12-2020 16:51

Defiance heeft ineens extra aflevering (13) in seizoen 1. Zelfde titel als de aflevering daarvoor maar met andere datum,

De Jacht heeft 16 afleveringen ineens in plaats van de 6 die het moeten zijn.

Bij Smeris is er een seizoen 9 verschenen die overeenkomt met seizoen 5.


Komt dit ook door de update?

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.