Helgoned geeft "Frasier (2023) - Eerste twee afleveringen" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 13 Oktober 2023.
5
0

Frasier (2023) - Eerste twee afleveringen

Hoofdrolspeler Kelsey Grammer weet in de eerste afleveringen van de herstart van Frasier (2023) nog steeds de juiste snaar te raken als de enthousiaste neurotische psychiater Frasier Crane.

De eerste aflevering van Frasier (2023) ging, samen met de tweede aflevering, op 12 oktober 2023 in première op Paramount+. In Nederland zijn de meeste programma’s van Paramount+ te zien op SkyShowtime, maar een Nederlandse datum is nog niet bekend. De serie draait om de belezen en soms zeer pedante psychiater Frasier Crane (Kelsey Grammer, Cheers). Frasier is zeer goede luisteraar naar andermans problemen, die vaak ook goed advies kan geven, maar zijn eigen leven de zaken lang niet altijd goed op de rit heeft. In feite is deze serie de derde reeks waarin dit personage optreedt na Cheers en Frasier(1993).

Frasier (2023)
© Paramount+

Frasier Crane was in de laatste aflevering uit 2004 naar Chicago verhuisd en had daar samen met zijn vriendin een mooi leven en een succesvolle carrière met zijn radioshow ‘Dr. Crane’ opgebouwd. Inmiddels krijgen we te weten dat de relatie van Frasier is stukgelopen en zijn vader is overleden. Frasier is met zijn neefje David (Anders Keith), de zoon van Frasier’s broer Niles en zijn vrouw Daphne op weg naar Boston. David gaat aan de universiteit van Harvard studeren en Frasier is als gastspreker uitgenodigd op dezelfde universiteit door zijn oude vriend professor dr. Alan Cornwall (Nicholas Lyndhurst, Only Fools and Horses).

Het bezoek aan Boston biedt Frasier een mooie gelegenheid om zijn inmiddels 33-jarige zoon Frederick (Jack Cutmore-Scott, Deception) weer eens te bezoeken. Zijn onaangekondigde visite valt niet meteen in goede aarde bij zijn zoon. Frederick heeft zijn studie aan de universiteit van Harvard opgegeven om te kiezen voor een loopbaan bij de brandweer. Dat zorgt uiteraard voor frictie tussen de beide mannen.

Frasier (2023)
© Paramount+

Frasier was eigenlijk op weg naar Parijs voor onderzoek voor een boek dat hij van plan was te schrijven. Maar hij is nog maar net op de vakgroep Psychologie van Harvard of hij krijgt een baan aangeboden door het ambitieuze hoofd Olivia (Toks Olagundoye, The Rookie). Inmiddels is hij van plan om de banden met zijn zoon te herstellen en accepteert hij dat aanbod van harte. Uiteraard heeft Frasier het beste met iedereen voor en is hij vastberaden om de perfecte vader te zijn voor Frederick. Maar of Frederick daar op zit te wachten?

Frederick deelt zijn appartement met Eve (Jess Salgueiro, The Expanse) die in de lokale bar werkt, maar de precieze inhoud van hun relatie blijft eerst nog onduidelijk. Het andere familielid waar Frasier in Boston veelvuldig mee te maken krijgt is zijn neefje David, hij kenmerkt zich naast zijn intellect door zijn onhandigheid. Daarin lijkt hij dan in ieder geval wel op zijn vader Niles Crane.

Ik vond And Just Like That… de hernieuwde Sex and the City soms tenenkrommend en was bevreesd dat Frasier (2023) misschien ook minder geslaagd zou zijn. Gelukkig is mijn vrees onterecht gebleken. Hoofdrolspeler Kelsey Grammer weet nog steeds de juiste snaar te raken als Frasier Crane, het enthousiasme is in de eerste twee afleveringen duidelijk terug te zien. De nieuwe karakters die zijn geïntroduceerd zijn interessant genoeg om de serie ook voor nieuwe kijkers attractief te maken. Verder zit er na het introduceren van alle personages in de eerste aflevering, in de tweede aflevering meteen ook vaart in en lijkt de serie snel haar eigen toon en charme te vinden

Natuurlijk is het even wennen zonder de vaste waarden van het origineel.

Natuurlijk is het even wennen zonder de vaste waarden van het origineel. Vooral broer Niles (David Hyde Pierce, Julia) en fysiotherapeute Daphne (Jane Leeves, The Resident) zijn personages die door mij gemist worden. Zij krijgen ook geen gastrollen, maar ex-college Roz Doyle (Peri Gilpin, Make It or Break It) en ex-vrouw Lilith (Bebe Neuwirth, Madam Secretary) zijn wel al aangemeld voor een gastrol later in het seizoen. Er zijn tien afleveringen gepland met de laatste aflevering getiteld Reindeer Games die voor december op de planning staat. Het eerste seizoen eindigt dus met een kerstaflevering, waar al een heel korte glimp van is op te vangen in de making off van Paramount+ over de serie ‘Frasier – Inside the series’ die op YouTube te vinden is.
Volg Frasier (2023)
Reindeer Games
Reindeer Games