8.5
Ron Schoonwater geeft "Frontera Verde - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 9 november 2019.
2
0

Frontera Verde - Seizoen 1

Het zich in Colombia afspelende Frontera Verde (vrij vertaald; groene grens) is een uitgekiende mix van detective en mystiek. Na het vinden van vier dode vrouwen in de jungle wordt rechercheur Helena Poveda (Juana Del Rio) er op uitgestuurd om de zaak te onderzoeken. Zij stuit op een zaak die bovennatuurlijke en inheemse eigenschappen mixt met corruptie, verraad en seksisme. De serie is spannend en heftig. Bovendien is het een pareltje wat betreft beeldvoering.

Frontera Verde is een schitterend eigenzinnige serie

Frontera Verde blinkt uit in een realistische setting, fantastische beelden van de jungle en een onderliggend verhaal die meerdere lagen kent. Het gaat onder andere ook om het milieu. De strijd van de jungle tegen de houtkappers. De geschoten beelden hebben een bepaalde eigenzinnigheid die je in Europa niet snel tegenkomt. Er is een scherp contrast tussen het groen van de levende jungle en de grimmigheid van het stuk land waar de mens de overhand heeft. Het authentieke verhaal komt mede door het gebruik van de inheemse bevolking als acteur. Hun uiterlijk en handelen passen precies in het beeld die je ook ziet in natuurseries. Datzelfde geldt ook voor het bovennatuurlijke deel. Een bevolking die gelooft in mystiek en andere natuurelementen kan dit zo maar materialiseren. Het verschil tussen inheemse en Europese religie speelt ook een rol.

Frontera Verde

De mensen die zich inzetten om de jungle te beschermen hebben hun eigen problemen en demonen. Iets wat middels flashbacks in beeld wordt gebracht. De band tussen Ushe (Angela Cano) en Yua (Miguel Dionisio Ramos) wordt danig op de proef gesteld. Waar Ushe strijdbaar is kiest Yua vaak voor terughoudendheid. Zijn desastreuze keuze in het verleden blijkt daar debet aan. De samensmelting van geesten tussen de twee kent daardoor een steeds dieper wordende kloof. Tijdens het verhaal wordt duidelijk dat rechercheur Helena een sterke band heeft met de jungle. Haar verleden blijkt nauw verweven te zijn met de reden achter de viervoudige moord.

Frontera Verde is een serie voor een selecte groep liefhebbers.

Frontera Verde is een schitterend eigenzinnige serie voor fans van de genoemde genres. Wanneer een oud, vooral Europees symbool, opdoemt dreigt het verhaal te verzuipen in haar eigen complottheorieën. Gelukkig blijft het bij een verwijzing en gaat de serie er niet al te diep op in. De strijd tussen goed en kwaad is complex en heeft aan beide zijden duistere kanten. Het tempo in het verhaal is overwegend rustig. Het verhaal neemt de tijd om zich te laten vertellen. Gevolg is wel dat als er erupties van strijd en dood zijn die extra hard binnen komen. Het bovennatuurlijke deel van het verhaal is nauw verweven met de wonderen van de natuur. Dat maakt het, vreemd genoeg, geloofwaardig.

Frontera Verde is een serie voor een selecte groep liefhebbers. Een serie die mooi opgebouwd is en op het einde de cirkel in het verhaal weet te sluiten. De mysterieuze kant en de vele verhaallijnen zorgen ervoor dat de serie tijd vraagt om te doorgronden. De kijker moet er voor open staan dat er zich zaken afspelen die onze westerse realiteit niet (meer) toestaat. Als je daartoe bereid bent dan is Frontera Verde een aanrader om te kijken.
Volg Frontera Verde
The Dark
The Dark