6
Wichita van Rijkom geeft "Full Circle (2023) - Eerste twee afleveringen" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 juli 2023.
6
0

Full Circle (2023) - Eerste twee afleveringen

Wanneer het excentrieke hoofd van een criminele organisatie de ontvoering van een rijkeluiszoon in werking zet verloopt dit niet volgens plan. Waarom moest deze jongen ontvoerd worden en wat is de connectie tussen diens familie en die van de ontvoerders?

'Deze complexe thriller van Steven Soderbergh volgt de nasleep van een mislukte ontvoering die oude geheimen aan het licht brengt in New York.' Zo luidt de omschrijving van de nieuwe HBO Max serie Full Circle (2023). Afgelopen week verschenen de eerste twee afleveringen van deze zesdelige miniserie online. Vol nieuwsgierigheid begon ik aan de serie en al gauw kon ik concluderen dat er niks gelogen is aan de omschrijving. Want complex is het verhaal zeker te noemen, zeer complex.

Op momenten maakt het camerawerk je als kijker bijna zeeziek

Savitri Mahabir (CCH Pounder, NCIS: New Orleans) runt een criminele groepering in New York. Moorden en martelingen zijn voor haar een normale werkdag. Vanuit Kingston laat ze kansarme jongeren naar Amerika komen om hen daar aan het werk te zetten voor haar organisatie. Zonder paspoort, verblijfsvergunning en geld worden zij gedwongen haar vuile klusjes op te knappen onder toeziend oog van enkele vertrouwelingen waaronder haar neef Aked (Jharrel Jerome, When They See Us).

Full Circle (2023) wordt op een documentaire-achtige stijl in beeld gebracht. De camerabeelden zijn bewegelijk wat bij rustige scènes niet zo stoort maar wanneer er meer beweging in komt wel. Op momenten maakt het camerawerk je als kijker bijna zeeziek en tot dusverre heb ik ook nog niet ontdekt wat voor toegevoegde waarde dit heeft. Tevens is het verhaal in het begin erg onduidelijk. Het duurt eigenlijk de gehele eerste aflevering om erachter te komen wat er precies gebeurt allemaal.

Met de quote “A boy for a boy” zet Mahabir haar plan in werking. Het blijkt dat zij opdracht heeft gegeven om de (klein)zoon van de rijkeluisfamilie Browne te laten ontvoeren. Met een nogal knullig plan gaan haar ‘hulpjes’ van start maar al gauw blijkt dat ze niet goed weten waar ze mee bezig zijn. De ontvoering zit vol met fouten, is allesbehalve goed voorbereid en loopt zelfs (bijna) de mist in op verschillende momenten. Ook de familie Browne zelf, waaronder ouders Sam (Claire Danes, Homeland) en Derek (Timothy Olyphant, Justified), laten de nodige steken vallen terwijl zij aan de eisen van de ontvoerders proberen te voldoen.

Full Circle (2023)
© HBO Max

Mel (Zazie Beets, Atlanta), een medewerker van de United States Postal Inspection Service, komt enkele misdaden op het spoor en probeert haar baas ervan te overtuigen haar op de zaak te zetten. Helaas voor haar weigert hij dit, waardoor zij onofficieel verder gaat met haar onderzoek. Ze komt de organisatie van Mahabir op het spoor maar weet niet wat zij daadwerkelijk van plan zijn. Mel blijkt nogal een persoonlijkheid te hebben. Iets wat haar vaak in de problemen brengt. Niet alleen op het zakelijke vlak maar ook privé. Over haar verdere rol in het geheel is nog niet veel duidelijk maar ze lijkt wel een belangrijk personage.

Vanwege het warrige begin van de eerste aflevering heb ik gelijk de tweede bekeken om te zien of het verhaal iets verbeterde. Gelukkig werd hierdoor wel meer duidelijk. Het lijkt erop alsof de makers teveel details en achtergrondinformatie hebben willen proppen aan het begin van de serie waardoor de belangrijke verhaallijnen wat worden ondergesneeuwd. Of al deze informatie later nog van invloed zal zijn is mij op dit moment onduidelijk. Maar voor nu vind ik het eerder afleidend dan een verbetering aan de serie.

De sterrencast schept hoge verwachtingen maar deze worden op geen enkel vlak echt waargemaakt.

Zelfs na het zien van twee afleveringen weet ik nog altijd niet goed wat ik van Full Circle (2023) moet vinden. De sterrencast schept hoge verwachtingen maar deze worden op geen enkel vlak echt waargemaakt. Toch heeft het verhaal wel potentie om een spannend mysterie te worden. De domheid van de ontvoerders maar ook de familie Browne maakt het geheel geloofwaardig. Juist het gemis aan geliktheid zorgt dat je als kijker je echt kan voorstellen dat dit soort dingen gebeuren en misgaan.

Het is goed dat de serie niet veel afleveringen telt want daar leent dit verhaal zich niet voor. Persoonlijk had ik wel liever alle afleveringen tegelijk online gezien in plaats van twee per week. Full Circle (2023) is mijns inziens meer geschikt als een bingewatch-serie. Het is daarom jammer dat we nog even moeten wachten totdat alles te zien is. Ik wil Full Circle (2023) nog wel een kans geven maar ben op dit moment nog niet heel enthousiast. Vandaar dat mijn eindcijfer voorlopig een krappe voldoende is.
Volg Full Circle (2023)
Essequibo
Essequibo